Hypotheker/Hypotheekshop: MoneyView-onderzoek te beperkt

VEH: Huizenkopers vaak misleid bij keuze voor lang rentevast
© Px

Het onderzoek van MoneyView waarin verschillende hypotheek-distributiekanalen werden vergeleken op rentekosten, is te beperkt van opzet.

Dat vinden de intermediairketens De Hypotheker en De Hypotheekshop. In het onderzoek werden aanbieders van monoproducten, online spelers, execution only spelers en gevestigde spelers, met elkaar vergeleken. Uit de resultaten blijkt dat deze vier elkaar voor wat betreft de rentekosten tijdens de eerste rentevaste periode, elkaar niet veel ontlopen, hoewel aanbieders met een breed productenassortiment iets beter scoren. De twee hypotheekketens vinden echter dat MoneyView met te weinig klantcases heeft gewerkt. ‘De praktijk laat een toename zien van complexere aanvragen, vooral van doorstromers, wat om een op maat gesneden advies vraagt. Momenteel kunnen consumenten alleen met een relatief eenvoudige aanvraag terecht bij de online advies- en bemiddelplatforms. Via dit kanaal is het bovendien lang niet altijd mogelijk een inhoudelijk advies te krijgen.’

Verder komt bij MoneyView de vergelijking in rentezekerheid onvoldoende aan bod. Zo kiezen veel consumenten er vanwege de historisch lage rente voor om de hypotheekrente twintig of zelfs dertig jaar vast te zetten. De grote banken zijn juist gespecialiseerd in kortere rentevaste perioden. Hierdoor zal de keuze binnen dit kanaal sneller op een rentevaste periode van tien jaar vallen en levert de consument in op rentezekerheid, signaleren De Hypotheker en De Hypotheekshop. Tot slot verschillen de product- en acceptatievoorwaarden per geldverstrekker. ‘Het maakt dus ook uit welke geldverstrekkers een dienstverlener kan aanbieden.’

Consumenten kunnen aldus financieel worden benadeeld als te weinig geldverstrekkers en verzekeraars worden meegenomen in de vergelijking voor het sluiten van een hypotheek, zo concluderen de hypotheekketens. Consumenten zijn volgens hen hiervan lang niet altijd op de hoogte. De Hypotheekshop en De Hypotheker willen zich daarom samen in om consumenten bewust te maken van de waarde van onafhankelijk advies. ‘De focus dient hierbij op de lange termijn op de voordelen te liggen en niet op de kosten bij het afsluiten. Het moet voor de consument duidelijk zijn of een dienstverlener verbonden is aan een bank of verzekeraar, hoe de vergelijking tot stand komt en of sprake is van (online) advies.’ Ook moeten consumenten in één oogopslag inzicht worden geboden in het kanaal en product dat het beste aansluit op hun wensen en behoeften, stelt Mark de Rijke van de Hypotheekshop.

GEEN REACTIES