Aegon brengt kunstcollectie onder bij A.S.R.

Aegon brengt kunstcollectie onder bij a.s.r.
© A.S.R.

Aegon Ltd. heeft de kunst- en historische collectie van Aegon Nederland als gift overgedragen aan de Stichting Kunst en Historisch bezit a.s.r Nederland. De collectie, zo’n 1000 stukken, wordt met die van a.s.r. samengebracht in een nieuwe stichting met in totaal zo’n 2.500 stukken.

In beide collecties zijn kunstobjecten samengebracht rondom de thema’s mens, natuur en dagelijks leven. De collecties bevatten met name hedendaagse kunst van zowel gevestigde namen als nieuw talent van ca. 750 kunstenaars. Er zijn werken van onder anderen Esther Tielemans, Marwan Bassiouni, Raquel van Haver, Willem Sanders en Erwin Olaf, maar ook meer klassieke stukken zoals de Metamorphose II van M.C. Escher (zie foto) en de Synthetische Constructie W1 van Joost Baljeu. Daarnaast zitten er historische objecten bij van de rechtsvoorgangers van Aegon Nederland, dat zijn oorsprong heeft in 1844.

De overdracht is onderdeel van de afspraken die gemaakt zijn over de samenvoeging van Aegon Nederland en a.s.r. In de overeenkomst is ook afgesproken dat Aegon Ltd. kunstwerken van de stichting in bruikleen kan nemen, net als musea en culturele instellingen.

Bron: Aegon / a.s.r.