Voormalig ABN AMRO-bestuurder gaat Danske Bank leiden

De in opspraak geraakte Danske Bank krijgt een Nederlanders aan het roer: Chris Vogelzang. Vogelzang is een ervaren bestuurder, hij werkte onder andere jarenlang in het management van ABN Amro

Dankse Bank ligt momenteel onder het vergrootglas vanwege mogelijk de grootste witwasaffaire ooit, en moest daardoor flink inboeten op zijn beurswaarde.

Directievoorzitter Karsten Dybvad noemt Vogelzang “uitstekend gekwalificeerd” voor deze post omdat hij gedurende zijn carrière “moeilijke uitdagingen het hoofd heeft geboden en daarbij goede resultaten heeft bereikt”. Dybvad vervolgt: “We hebben een zware taak voor ons om het vertrouwen te herwinnen en onze diensten uit te breiden in overeenstemming met de verwachtingen van de klant en de technologische ontwikkelingen, zodat we een leidende Noordse bank kunnen blijven. “

Chris Vogelzang werkte van 2002 tot 2017 voor ABN Amro. Hij was onder andere verantwoordelijk voor het consumentendeel en de private banking-activiteiten. Lange tijd gold hij als de gedoodverfde opvolger van bestuursvoorzitter Gerrit Zalm, totdat binnen de bank een machtsstrijd in het management losbrak. Daarop trad Vogelzang in dienst bij investeringsbank PJT Partners, onderdeel van de Blackstone Group. Twee jaar later wordt hij dus alsnog hoofd van een grote bank.