Consumenten ‘vergeten’ invloed van private lease op leencapaciteit

Consumenten 'vergeten' invloed van private lease op leencapaciteit
© Pixabay

Consumenten zijn zich vaak niet bewust van de gevolgen van private lease op hun leencapaciteit bij een hypotheekaanvraag. Aanbieders van private lease zouden dit duidelijker moeten melden aan hun klanten. Dit meldt hypotheekplatform KopMunt in een interview met adviseur Eric Herben van De Hypotheker Stadskanaal.

“Vorige week had ik bijvoorbeeld nog een stel starters aan tafel”, vertelt Herben. “De vrouw had drie maanden geleden een private-leasecontract gesloten en dat kostte ze 35.000 euro leencapaciteit. Ze waren zich niet bewust van hoeveel impact het leasen van een auto heeft. Dat vind ik zeer opvallend: mensen overzien de gevolgen van het sluiten van zo’n contract niet altijd.”

Kleine lettertjes
“Als je de kleine lettertjes leest, staat in de contracten van de auto-aanbieders wel dat dit in het BKR geregistreerd wordt. Maar mensen vinden het lastig om te begrijpen wat dat betekent en om te zien dat de 300 euro die zij per maand betalen voor hun leasecontract maar liefst 35.000 euro scheelt op de hoofdsom van een hypotheek.”

Volgens de adviseur is een private leaseconstructie niet op te lossen met een ‘explain’ bij de aanvraag. “De regel is dat we 65 procent van het maandbedrag, vermenigvuldigd met de duur die in het BKR is vermeld, moeten meenemen als toetsbedrag. Maar het is zelfs niet zo dat elke hypotheekaanbieder die regel volgt. Sommige aanbieders toetsen zwaarder. Dan krijg je dat we moeten gaan selecteren op hypotheekaanbieder.”

Herben pleit voor strengere regelgeving van de AFM over de communicatie door aanbieders “Met name dat erop wordt gewezen dat dit invloed heeft op toekomstige leenactiviteiten.”