Verzekeringssector loopt voorop met eHerkenning

Peter Mols, directeur SIVI. © SIVI

De verzekeringssector is nu grotendeels over op eHerkenning. Dat stellen brancheorganisaties Adfiz, NVGA, het Verbond van Verzekeraars en standaardisatie-instituut SIVI vast. Het tot nu toe gebruikte Digitaal Paspoort is grotendeels verleden tijd. “Nu is het zaak om door te pakken in het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.”

De krachtenbundeling en samenwerking tussen Adfiz, NVGA, Verbond van Verzekeraars en SIVI heeft ertoe geleid dat de verzekeringssector als eerste bedrijfstak over is op eHerkenning. Het overgrote deel van de dienstverleners ondersteunt eHerkenning nu als veilig en betrouwbaar inlogmiddel. Daarnaast heeft een grote meerderheid van de Digitaal Paspoort-gebruikers inmiddels eHerkenning-3 aangeschaft. Dit blijkt uit de opgemaakte balans begin 2022. Alle ketenpartijen kunnen nu hun eigen eHerkenningsmakelaar of middelenuitgever kiezen.

Zonder kleerscheuren

Naar deze introductie van ‘marktwerking’ is lang uitgekeken. SIVI, kennis- en standaardisatie-instituut voor de financiële dienstverlening, monitorde de overstap. Directeur Peter Mols is blij dat de branche de transitie zonder al te veel kleerscheuren is doorgekomen. “Nu moeten we doorpakken als sector! De komende periode gaan we in een-op-een gesprekken de weifelaars inspireren om eHerkenning te implementeren. Leveranciers dagen we uit om meer gebruiksvriendelijke processen in te richten.”

Bij alle dienstverleners ziet SIVI eenzelfde beeld: een toenemend gebruik van logins via eHerkenning, maar er zijn ook achterblijvers die uitwijken naar gebruikersnamen en wachtwoorden. Dit laatste vaak ook nog zonder tweefactor-authenticatie. Vanuit beveiligingsperspectief is dit niet uit te leggen, aldus experts. Daarom verwelkomt SIVI het voornemen van verschillende verzekeraars/serviceproviders om de inlog met gebruikersnaam/wachtwoord uit te faseren.

Daarnaast staan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en de performance hoog op de agenda bij de brancheorganisaties en SIVI. De inzet is leveranciers te stimuleren om verbeteringen aan te brengen en daar ervaren gebruikers bij te betrekken. Bijvoorbeeld door de inrichting van selfservice-portalen nadrukkelijk af te stemmen met betrokken partijen. Ook zegt SIVI op het gebied van nieuwe features, zoals ketenmachtiging, – nu de ergste drukte rondom de migratie voorbij is – meer ondersteuning te kunnen leveren aan leveranciers bij de (door)ontwikkeling.

Enno Wiertsema, directeur Adfiz: “Veilig digitaal zaken doen is belangrijk en met de migratie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning is een goede stap gezet. Adviseurs willen met één veilig middel overal kunnen inloggen. Van belang is daarom dat eHerkenning marktbreed de standaard wordt.’’

Bron: SIVI