Verzekeringspremie jonge bestuurder verdubbelt na schade

© Pixabay

Jonge bestuurders worden zwaar gestraft voor een auto-ongeluk. Een jongere die schade claimt op zijn verzekeringspremie, krijgt te maken met premieverdubbeling en een negatief saldo aan schadevrije jaren.

Dit berekende financiële vergelijkingssite Geld.nl. De vergelijkingssite onderzocht wat de premie-invloed is van een schade bij een WA-verzekering voor een 18-jarige en een 20-jarige bestuurder. Daarnaast benaderde Geld.nl diverse autoverzekeraars over de invloed van schades bij jonge bestuurders.

Een 18-jarige met bijvoorbeeld een Toyota Aygo uit 2008 gaat na een ongeluk van 0 naar -5 schadevrije jaren. De premie voor zijn autoverzekering stijgt van gemiddeld 120 euro per maand naar gemiddeld 240 euro per maand. Een 20-jarige bestuurder met dezelfde auto die van 2 naar -3 schadevrije jaren gaat, betaalt in plaats van gemiddeld 75 euro na het ongeluk gemiddeld 150 euro per maand.

Gevolg van de negatieve schadevrije jaren is dat overstappen haast onmogelijk wordt. Van de 16 autoverzekeringen die Geld.nl onderzocht, zijn er maar 4 die een jonge bestuurder met negatieve schadevrije jaren niet automatisch afwijzen. Dit zijn de autoverzekeringen van Centraal Beheer, ABN AMRO, Univé en de AutoPrismaPolis van Voogd&Voogd. Deze laatste autoverzekering is er speciaal voor mensen met negatieve schadevrije jaren.

Alsnog uit de verzekering!
Maar wie denkt veilig te blijven zitten bij zijn huidige verzekeraar kan alsnog bedrogen uitkomen. Wie namelijk een nieuwe auto koopt (wat nogal eens voorkomt na een ongeluk), loopt de kans dat ook de huidige verzekeraar hem afwijst. De meeste autoverzekeraars doorlopen een nieuw acceptatieproces bij aankoop van een nieuwe auto.

Onbetaalbaar
Deze strenge houding van verzekeraars zorgt volgens Geld.nl voor een groot probleem. “Voor een 18-jarige bestuurder wordt een autoverzekering haast onbetaalbaar. De premie is al hoog en als je dan toch een schade rijdt, betaal je honderden euro’s per jaar meer en word je later misschien alsnog uit je verzekering gezet”, stelt woordvoerder Amanda Bulthuis.

Dit leidt tot onwenselijke ontwikkelingen, zoals kinderen die de auto op naam van hun ouders verzekeren. Met weer als mogelijk gevolg een frauderegistratie en niet uitkeren van schade.

Bron: Geld.nl

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.