Verzekeringsmakelaars profiteren van harde verzekeringsmarkt

Veel overnames in intermediaire adviesmarkt
© Pixabay

Ondanks de Covid-malaise wisten de grote makelaarskantoren in het tweede kwartaal de omzetschade beperkt te houden en zelfs licht te groeien.

De belangrijkste oorzaak ligt in de flink oplopende schadepremies voor de zakelijke markt. In het tweede kwartaal tussen de tien en twintig procent. Voor bedrijven is dat een nadeel, maar makelaars zien daardoor hun courtage oplopen en de winstmarge verbeteren. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die verschillende grote kantoren (waaronder Aon, Marsh, WTW en Gallagher) vorige week hebben gepubliceerd.

Bij Marsh en Aon bedroeg de onderliggende omzetgroei bij de ‘commercial brokerage’-activiteiten enkele procenten. Wat dit voor de Nederlandse activiteiten betekent, is niet direct duidelijk, maar het is waarschijnlijk dat dit weinig zal afwijken van de trend. Zo stelde Aon Nederland-cfo Rogier Sparreboom vorige week dat de Nederlandse tak dit jaar nog wel zal groeien, zij het in het een lager tempo dan vorige jaren. De grote kantoren voelen overigens wel de pijn van de economische neergang bij andere divisies. Bij het pensioenbedrijf en de consultingactiviteiten is wel een terugval zichtbaar.

Ondertussen hebben verzekeraars een behoorlijk zwaar halfjaar achter de rug. De ene na de andere partij rapporteert verliezen of op z’n minst een forse winstdaling. Bij Chubb en Swiss Re bedroeg het verlies in het tweede kwartaal meer dan 300 mln dollar. Munich Re heeft ook veel last van corona-gerelateerde schade, waar weet dit bij andere verzekeringsactiviteiten te compenseren. De grote Amerikaanse partijen Travelers en QBE hebben het eveneens zwaar. De schadeposten betreffen overigens niet alleen Covid 19 maar ook andere schade in de VS door onder meer storm en de BLM-rellen in verschillende Amerikaanse steden. Verschillende verzekeraars zien zich door de verliezen genoodzaakt om forse premieverhogingen door te voeren.

Bron: Commercial Risk Online