Verzekeraars en gevolmachtigden willen datakwaliteit verbeteren

© Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars en de Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven (NVGA) hebben hun handtekening gezet onder een letter of intent om de datakwaliteit binnen het volmachtkanaal te verbeteren. Ook softwareleveranciers ANVA, CCS, Market Scan en Unit4/Dias, die voor volmachtbedrijven werken, hebben de intentieverklaring ondertekend.

Volmachtgevende verzekeraars moeten binnen het kader van Solvency II in hun DNB-rapportages verantwoording afleggen over het volmachtkanaal. Daarnaast zijn voor adequate herverzekering ook correcte en consistente gegevens nodig. “Inmiddels heeft dit kanaal een premievolume van zo’n 3,5 miljard euro in de schademarkt”, vertelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. “Met zo’n aanzienlijk aandeel moet ook de datakwaliteit op orde zijn. Dat mogen klanten, toezichthouders en andere partners ook van ons verwachten.”

De eerste stap van het projectplan is in samenwerking met het Standaardisatie Instituut voor de Verzekeringssector (SIVI) ontwikkeld. De verdere uitvoering zal begeleid worden door IT-consultant Cognizant, samen met SIVI en vertegenwoordigers van verzekeraars, gevolmachtigden en softwarebedrijven. De ambitie is om het verbeterproject binnen twee jaar af te ronden.

Bron: Verbond van Verzekeraars