VEH: woningeigenaren tasten nog in het duister over kosten Klimaatakkoord

© Pixabay

De doorrekeningen van het Klimaatakkoord bieden woningeigenaren nog geen houvast, zegt Vereniging Eigen Huis (VEH). Voor huiseigenaren blijft het onzeker wat de financiële en andere consequenties zijn van de wijkaanpak en de energietransitie.

Deze week werden de doorrekeningen van de energietransitie door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau gepresenteerd. De onzekerheden over kosten en gevolgen blijven echter groot, aldus VEH. “De door premier Rutte aangekondigde verlaging van de energielasten voor de burger per 2020 is goed nieuws, maar kan worden ingehaald door kosten van nu nog onbekende aanvullende maatregelen om de klimaatdoelen te halen.”

Volgens VEH ligt de grootste twijfel voor het halen van de klimaatdoelstellingen in de gebouwde omgeving in de onzekerheid over de wijkaanpak. Het PBL twijfelt over het succes als woningen van wijk tot wijk aardgasvrij worden gemaakt. Dat komt vooral door onzekerheden over de besluitvorming van gemeenten en de kosten van technieken, zoals warmtepompen.

Voor Vereniging Eigen Huis zijn de uitgangspunten van woonlastenneutraliteit en haalbare en betaalbare maatregelen de belangrijkste criteria voor de beoordeling van de klimaatplannen.

Bron: VEH