Univé vergoedt gehackte mobiel en pc

© Pixabay

Vanaf vandaag kunnen consumenten bij Coöperatie Univé bescherming zoeken tegen internetcriminelen die het gemunt het op hun mobiel of pc. Onder de naam ‘Zorgeloos Online’ biedt Univé klanten een ‘kastje’ om problemen te voorkomen, een hulplijn voor als het misgaat en een schadevergoeding als het apparaat niet meer te redden is.

Het ‘kastje’, de F-Secure SENSE, dient als beschermingswal voor alle internetverkeer van alle apparaten in huis tegen bijvoorbeeld virussen, phishing, ransomware en hacken. Een meegeleverde app beschermt apparatuur buitenshuis.  Daarnaast is er een hulplijn met technici om te helpen voor als het toch misgaat. Wanneer een mobiel, laptop of pc alsnog onherstelbaar beschadigd raken, is de maximale vergoeding 5.000 euro. Mocht er door apparaten schade ontstaan bij anderen, dan is de eigenaar tot 2,5 miljoen euro verzekerd voor aansprakelijkheid.

Univé is naar eigen zeggen de eerste verzekeraar die internetcriminaliteit op alle fronten aanpakt. “Het gaat er niet om alleen een verzekering te bieden of alleen preventiemaatregelen en assistentie, het is juist de combinatie. Het gaat om het voorkomen van risico’s, beperken van schade en verzekeren als het echt nodig is”, aldus CEO Joost Heideman van Coöperatie Univé.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen zichzelf wel beter willen beschermen, maar niet goed weten hoe, aldus Univé. “Gedoe met virusscanners werpt hoge drempels op en ze willen er ook niet te veel bij stil hoeven staan. Zorgeloos Online voorziet in deze behoefte.”

Tot nu toe richten verzekeringen tegen internetcriminaliteit zich vooral op de zakelijke markt. Zo lanceerde De Goudse vorige maand een cyberverzekering voor het mkb.

Bron: Univé