Univé komt met Cyber Fit Service voor zakelijke klanten

Univé introduceert een trainingsprogramma waarmee zzp’ers en mkb’ers kunnen leren hoe ze de online veiligheid van hun bedrijf kunnen verbeteren. Deze Cyber Fit Service krijgen zakelijke klanten een jaar gratis bij de zakelijke verzekeringen. Op deze wijze delen de leden van de coöperatieve verzekeraar mee in de voordelen van de lager uitgevallen schadelast in 2021.

Volgens de directeur van Univé Schade, Johan van den Neste, speelt de verzekeraar in op een groeiende behoefte onder de ondernemers: “Zeker nu een groot deel van het bedrijfsleven zich online afspeelt. In de afgelopen vijf jaar heeft 60% van de Nederlandse bedrijven tenminste één keer te maken gehad met cybercrime (bron: CBS).”

Univé werkt voor de Cyber Fit Service samen met het bedrijf Surelock. Ondernemers krijgen een jaar lang gratis toegang tot het trainingsprogramma van dat bedrijf, waarmee ze verschillende vormen van cybercrime kunnen leren herkennen. “Het platform met informatie en trainingsvideo’s geeft inzicht in de cyberrisico’s die een zaak loopt en welke preventiemaatregelen de ondernemer kan treffen om de online veiligheid van het bedrijf te verbeteren. Zo helpen we hen om hun cyberkennis te vergroten en hun zaak Cyber Fit te maken”, zegt Van den Neste.

Univé was al actief bezig met het helpen van de leden bij het voorkomen, beperken en herstellen van schade door cybercriminelen. Daartoe werd een jaar geleden Cyberhulp toegevoegd aan alle schadeverzekeringen.

DNB roept op tot alertheid

Univé komt met de service op een moment dat de dreiging van cybercriminaliteit verhoogd is door de oorlog in Oekraïne. “Rusland heeft aangegeven dat het zal reageren op de Westerse sancties. Het land wordt in staat geacht om geavanceerde directe cyberaanvallen uit te voeren, die zeer disruptief kunnen werken. Daarnaast is er een indirect gevaar voor de financiële sector, namelijk ketenrisico’s. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat partijen aangevallen worden die leverancier zijn van een financiële instelling, of bij wie een instelling een dienst uitbesteed heeft”, zo zegt DNB in een nieuwsbericht.

DNB roept financiële instellingen op tijdig security-patches te installeren, extra aandacht te besteden aan oude en kwetsbare systemen en vooral goed voorbereid te zijn. Bedrijven moeten alert zijn op cyberaanvallen.

Bron: Univé