Uitvaartverzekeraars scoren steeds hogere cijfers bij intermediair

© Pixabay

Intermediairs zijn elk jaar meer tevreden over uitvaartverzekeraars. Ook het afgelopen jaar zette deze trend door. Monuta kwam als beste uit de bus. Dit blijkt uit onderzoek van Ipsos onder 700 intermediairs.

Nog steeds wordt een kwart van de afgesloten uitvaartverzekeringen via een intermediair afgesloten. De klanttevredenheid is in 2018 over de gehele linie gestegen.

De scores van Monuta – gemiddelde een 8 – liggen op alle 5 beoordeelde deelgebieden het hoogst van alle onderzochte uitvaartverzekeraars. Yarden en Ardante delen de 2e/3e plaats met een 7,9. Nummer 4 en 5 worden bekleed door Klaverblad en DELA.

Vooral de tevredenheid over het administratieve proces en de digitale ondersteuning is toegenomen. Die deelgebieden hebben vrijwel alle uitvaartverzekeraars nu goed op orde. Andere onderzochte deelgebieden zijn binnendienst, buitendienst en productaanbod.

Verbeterpunten
Verbeterpunten zijn er ook. Het extranet van een aantal verzekeraars voldoet nog niet aan alle wensen van de intermediairs. Zij zouden het bovendien op prijs stellen als ook de klanten een eigen inlog-omgeving krijgen. Ook kan het proces rondom medische acceptatie bij veel uitvaartverzekeraars nog beter worden ingericht en ondersteund.

Bovendien klinkt in de gegeven open antwoorden regelmatig de wens tot terugkeer van de provisie op de uitvaartverzekeringen, om een eerlijker speelveld te krijgen ten opzichte van het directe afsluitkanaal.

Ipsos
Tot vorig jaar werd het onderzoek naar uitvaartverzekeraars gedaan door marktonderzoeksbureau GFK, maar een deel van dat bedrijf werd in oktober 2018 overgenomen door Ipsos. Dat concern voert daarom voortaan de onderzoeken binnen de financiële dienstverlening uit.

Bron: Ipsos