Topman ING: positieve resultaten door groeiend vertrouwen in economie

Winst ING keldert

ING Bank heeft de winst het afgelopen jaar bijna verdubbeld. Het netto resultaat bedraagt een kleine 4,8 miljard euro. De bank sluit weer meer leningen af en de fee-inkomsten groeien sterk. Het totale inkomen is met 10,9% gestegen in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2020.

Een tevreden topman Steven van Rijswijk ziet de positieve resultaten als een teken van een groeiend vertrouwen in de economie, en met het beheersbaar worden van de coronapandemie. Hij zegt bij de presentatie van de cijfers over 2021 vooral tevreden te zijn met de consistente groei die is opgetekend in de diversifiërende inkomstenbronnen.

Hogere vergoedingen

De provisie-inkomsten in de consumententak stegen in 2021 met 17% in vergelijking met een jaar eerder en droegen met 19% bij aan de totale jaarinkomsten. Dit was voornamelijk te danken aan hogere vergoedingen op dagelijkse bankproducten, betalingspakketten en een toenemend aantal betalingstransacties, en hogere vergoedingen op beleggingsproducten in de meeste landen. In de zakelijke tak stegen de inkomsten uit vergoedingen nog meer, met 26,3%.

Wel moest de bank 141 mln euro neertellen voor het afstoten van de Franse consumententak, omdat ING hier onvoldoende schaalgrootte wist te behalen. Eerder had de bank om dezelfde reden al besloten de consumentenmarkten van Oostenrijk en Tsjechië te verlaten.

Stroppenpot

Het aantal uitstaande hypotheken nam marginaal toe met 4 miljoen euro. Opvallend is dat er in het 4e kwartaal €124 miljoen is gereserveerd voor een stroppenpot; de bank houdt er rekening mee dat door de aanhoudende inflatie en de stijgende rente meer klanten in betalingsproblemen komen en onroerend goed lager getaxeerd wordt.

Zoals al eerder gemeld, zet de bank €180 mln opzij om klanten te compenseren die teveel rente op kredieten met variabele rente hebben betaald. Verder meldt de bank dat zij, nadat zij in 2018 een boete van €775 mln betaalde vanwege falende controle op witwassen, hard werkt aan het verbeteren van die controles. De bank wordt nu ook strenger gecheckt door autoriteiten in verschillende landen. ING zegt zich er ook van bewust te zijn dat andere partijen inzake deze materie gerechtelijke procedures tegen ING zouden kunnen starten.

Bron: ING