Stichting Salvage neemt rampencoördinatie over van Verbond van Verzekeraars

© Pixabay

Stichting Salvage neemt op 1 januari de rampencoördinatie over van het Verbond. Concreet betekent het dat Salvage (namens de gezamenlijke verzekeraars) het eerste aanspreekpunt wordt bij rampen. “Een logische stap”, meent Richard Oets, die nog tot 31 december de rampencoördinator bij het Verbond is.

Ongeveer een jaar geleden startte Oets met een onderzoek naar de rol van verzekeraars bij rampenbestrijding/crisisbeheersing. Daaruit bleek snel dat coördinatie in handen van één persoon te kwetsbaar is. “Ik ben ook wel eens ziek of op vakantie.”

Daarnaast benadrukt hij dat de omstandigheden momenteel heel anders zijn dan vroeger. “Toen werkte dat ene aanspreekpunt misschien prima, maar nu hebben we naast de chaos die bij een ramp hoort, ook nog eens met een sociale context te maken. De druk is veel groter. Mensen hebben heel snel hun mening klaar en ventileren die ook op social media. We moeten simpelweg sneller handelen dan vroeger.”

De tijd is daarom meer dan rijp om het stokje over te dragen aan de Stichting Salvage, vindt Oets. “De stichting is 24-7 bereikbaar, heeft toegang tot zo’n 140 experts én verstand van coördineren. Salvage is in staat om meteen met de politie, brandweer of bevolkingszorg te schakelen als dat nodig is. Zowel de contacten als het netwerk zijn er.”

Bron: Verbond van Verzekeraars

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.