Start Rhion.digital en Maas Lloyd is veelbelovend

copyright Pixabay

De eerste concrete stappen van ‘nieuwe’ verzekeraars Rhion.digital en Maas Lloyd op de Nederlandse volmachtmarkt, beloven veel voor de komende jaren.

De twee partijen werden door brancheorganisatie NVGA binnengehaald om extra capaciteit te genereren op de Nederlandse markt. Deze capaciteit staat onder druk door bijvoorbeeld voortgaande consolidatie en het feit dat steeds meer verzekeraars een tekenplafond voor het volmachtkanaal instellen. NVGA-leden reageerden enthousiast op de toetreding. ‘We ontvangen ze met open armen’, zo verwoordde Frank Hoffmans, partner bij Klap Makelaars, het sentiment op LinkedIn.

Rhion.digital heeft zich inmiddels gevestigd op de hightech-campus in Eindhoven en sinds half oktober zijn de vergunningen van AFM en DNB op zak. En de volmachtkantoren stromen in flinke getale toe. In een interview met AmWeb in oktober stelde vestigingsdirecteur Berend Jan Tempelman dat er op dat moment al 12 aangesloten volmachten waren. Ook in de maanden erna werden samenwerkingen overeen gekomen. Daar zitten bekende namen bij zoals VCN, Heinenoord, Gouda & Bredius (gelieerd aan Klap) en het DAK Intermediairscollectief.

Ook bij Maas Lloyd, dat na jaren alleen een run-off portefeuille te hebben beheerd weer terugkeert naar de actieve markt, is de belangstelling groot. In een interview met het deze week verschenen kerstnummer van GA Magazine (het ledenblad van de NVGA) meldt Maas Lloyd-directeur Egbert-jan Offereins dat er na de bekendmaking zo’n dertig aanmeldingen waren binnengekomen.

De twee nieuwelingen lijken behalve van de krapte aan capaciteit mede te profiteren van de matige verhoudingen tussen het Verbond van Verzekeraars en de NVGA. Deze verhoudingen bereikten recentelijk een voorlopig dieptepunt, nadat de NVGA weigerde de nieuwe SWO te ondertekenen. Ze zijn zo op het eerste oog aantrekkelijke buitenstaanders die, om met de woorden van Klap-partner Hoffmans te spreken, het ‘bestaande oligopolie wat kunnen verwateren’.

Maar ook hier geldt uiteraard het aloude mantra: the proof of the pudding is in the eating. Een overeenkomst met een volmachtkantoor is natuurlijk leuk, maar Rhion.digital en Maas Lloyd zullen gewoon met goede producten moeten komen en liefst ook met producten die wat toevoegen aan de bestaande markt. Wat dit punt betreft is het nog even afwachten. Rhion.digital begint vanaf 1 januari vooralsnog alleen met een AVP voor aangesloten kantoren en neemt voor de rest deel in poolingovereenkomsten. In de loop van 2020 wil de Nederduitse partij het aanbod compleet hebben. Maas Lloyd tekent komend jaar alleen als volgverzekeraar. Pas vanaf 2021 wil de verzekeraar als leidende verzekeraar optreden met eigen producten en tariferingen.

Desalniettemin zijn de eerste voortekenen niet ongunstig. Rhion.digital heeft vanuit de Duitse moeder groen licht voor ‘maximale tekening’. En Maas Lloyd geeft in het interview met GA Magazine aan vanaf 2021 met vernieuwende producten te komen. Directeur Offereins: ‘denk aan het op een andere manier organiseren van autoschadeherstel of aan specifieke producten voor (zeldzame) beroepen in de Nederlandse markt, zoals paardenfokkers. Daar hebben we nu al gesprekken over.’ Voor het mkb ligt er volgens Offereins een aanvraag om voor groepen bedrijven die hetzelfde doen een uniek product te maken. ‘Bijvoorbeeld om voor de metaalsector additionele dekking te verzorgen op het gebied van recall, in- en uitbouwkosten en opzichtdekkingen. Vanuit de Duitse automobielmarkt is daar vraag naar.’

GEEN REACTIES