Stabiel derde kwartaal voor Allianz Benelux

Allianz Benelux heeft een redelijk derde kwartaal achter de rug. De omzet steeg na 9 maanden met 2,3% tot 3,0 miljard euro (2,9 miljard in Q3 2018). Het nettoresultaat bleef stabiel met 152,0 miljoen euro t.o.v. 153,6 miljoen euro in 2018.

De Schade-activiteiten zijn de drijvende kracht achter de stijging van het premie-inkomen, meldt de verzekeraar, onder andere door de directe activiteiten in Nederland. Het premie-inkomen in het Schade-segment steeg na 3 kwartalen met 6,4% ten opzichte van 2018 tot 1,2 miljard euro (2018: 1,1 miljard euro).

Het operationeel resultaat voor de Schade-activiteiten daalde echter tot 76,4 miljoen euro (2018: 92,7 miljoen euro). De combined ratio is ten opzichte van vorig jaar licht gestegen met 1,9%-p tot 95,2%. De verzekeraar wijt dit aan de effecten van het stormachtige weer in het eerste halfjaar, het aantal grote schades en een generieke trend van een toenemende schadelast. “Wij houden deze trend nauwgezet in de gaten en hebben al diverse acties ingezet om onze portefeuilles te verbeteren, die hun vruchten afwerpen.” Hierbij wordt gedoeld op het Radical Simplification-programma, bedoeld om complexe zaken eenvoudiger te maken en bedrijfsprocessen efficiënter en simpeler te laten verlopen.

In het Leven-segment houdt Allianz de stijgende trend in rentabiliteit van het afgelopen jaar vast en verbeterde het resultaat, ondanks de huidige historisch lage rentevoeten, vergeleken met vorig jaar met 3,3 miljoen euro tot 113,2 miljoen euro. Het premie-inkomen in Leven bleef stabiel ten opzichte van 2018 op 1,8 miljard euro.

De Solvency II-ratio van de verzekeraar daalde tot 202% aan het einde van Q3 (229% in Q3 2018).

Bron: Allianz Benelux