Spanningen in Groningen door ongelijke schadeafhandeling

© Ulleo, Pixabay

Bijna alle bewoners van het Groningse gaswingebied die deelnamen aan een onderzoek van Vereniging Eigen Huis, ervaren oplopende spanningen door de ongelijke behandeling van schadeherstel en versterking van woningen.

Dat blijkt uit de negende ‘Peilstok Groningen’ van VEH, waar ruim 1.000 betrokken Groningers aan deelnamen. Groot punt van zorg is het verschil in regelingen voor nieuwbouw en versterking van woningen. Soms is de schadeafhandeling van directe buren of twee kanten van dezelfde straat heel verschillend.

Woonplaatsen verscheurd

Dit leidt tot hevige emoties onder bewoners. Maar liefst 87% ervaart dat spanningen in de gemeenschap toenemen vanwege deze ongelijke behandeling. In het onderzoek staan opmerkingen als: “De een krijgt alles vergoed en de buurman dan weer niet. Het verscheurt letterlijk de woonplaatsen”, en: “Ik zie wel vooruitgang maar de ongelijkheid in behandeling en vergoedingen is pijnlijk en niet verbeterd.”

Ereschuld

Veel bewoners merken ook nog weinig van de belofte om starre procedures los te laten en schadegevallen snel op te lossen zodat mensen weer veilig kunnen wonen. Bewoners met versterkte woningen hebben vaak jarenlang moeten vechten voor dit resultaat.

Cindy Kremer, directeur Vereniging Eigen Huis: “Het nieuwe kabinet moet onverminderd de enorme ereschuld aan Groningen blijven inlossen. Ga in gesprek met regionale bestuurders en bewoners. Spoor de mensen op die het niet konden opbrengen om de lange strijd tegen de instanties te voeren. Inventariseer waar behoefte aan is en voer herstelplannen uit op basis van vertrouwen en niet met nieuwe ellenlange procedures en dure experts.”