Bunq lanceert AI-technologie voor klanten

© Bunq

Neobank Bunq stelt vanaf vandaag technologie gebaseerd op kunstmatige intelligentie beschikbaar voor klanten. De technologie, genaamd Finn, is door Bunq in eigen beheer ontwikkeld en maakt gebruik van Large Language Models (LLMs) zoals GPT-4.

Met Finn kunnen klanten nu o.a. gebruikmaken van een chatfunctie zoals bij ChatGPT: ze kunnen vragen stellen over hun bankrekening, uitgavenpatronen, spaartegoeden en alles wat verder met geld te maken heeft. Finn vervangt de zoekfunctie in de Bunq-app en is per direct beschikbaar.

Geavanceerde vragen

Finn geeft antwoord op geavanceerde vragen, zoals: “Hoeveel geld besteed ik per maand gemiddeld aan boodschappen?” Of: “Hoeveel heb ik dit jaar uitgegeven op Amazon?” Finn combineert daarnaast gegevens om antwoord te geven op vragen die verder gaan dan specifieke transacties, zoals: “Hoe heette dat Indiase restaurant in Londen waar ik met een vriend heb gegeten?” of: “Hoeveel geld heb ik afgelopen zaterdag uitgegeven in dat café bij Central Park?”

Eerste AI-bank van Europa

Verder kunnen Bunq-gebruikers nu in vijf minuten een gratis bankpas aanvragen, direct te gebruiken met Apple of Google Pay. En met het programma Apple Tap to Pay “maakt iedere Bunq-gebruiker van zijn of haar iPhone een betaalterminal, waarmee zij vanuit de Bunq-app overal ter wereld pinbetalingen kunnen ontvangen”, aldus de bank in een persbericht. Naar eigen zeggen treedt de bank hiermee in de voetsporen van Google en Amazon en wordt ze daarmee de eerste AI-bank van Europa.

Bunq is opgericht in 2012 en telt nu volgens eigen cijfers meer dan elf miljoen gebruikers, samen goed voor 7 miljard euro aan gebruikerstegoeden. De bank richt zich op digital nomads in Europa en wil het leven makkelijk maken voor mensen en bedrijven die niet gebonden zijn aan een specifieke locatie.

Bron: Bunq