Solvabiliteit Klaverblad daalt naar 162%

Klaverblad lijdt verlies door actuariële bijstellingen
© Klaverblad

De solvabiliteit van verzekeraar Klaverblad staat fors onder druk. Afgelopen jaar daalde de Solvency II ratio van circa 200% naar 162%.

Dat maakte de verzekeraar uit Zoetermeer donderdag bekend. Volgens Klaverblad heeft de daling deels te maken met de lage rente in relatie tot de garanties die Klaverblad geeft op de uitkeringen van de levensverzekeringen. Daarnaast speelt het relatief hoge belang van aandelen in de beleggingsportefeuille een rol, waardoor meer kapitaal nodig is. In 2016 maakten aandelen voor ongeveer 42% onderdeel uit van de totale beleggingsportefeuille. Afgelopen jaar steeg de waarde van de aandelenportefeuille met circa €45 mln. Dit zorgt volgens Klaverblad voor mogelijke solvabiliteitsschokken. Ondanks de daling van de solvabiliteit spreekt de verzekeraar nog van een ‘net niveau’ in verhouding tot de rest van de markt.

Verder maakte de verzekeraar een aanzienlijk verlies over 2016 bekend: €52,8 mln over 2016 tegenover een winst van €2,5 mln een jaar eerder. Volgens Klaverblad had met name de lage rente een negatieve invloed op het resultaat. Klaverblad heeft naar eigen zeggen een grote portefeuille levensverzekeringen met een lange looptijd. De daling van de rente en het feit dat Klaverblad garanties geeft op de uitkeringen hadden een negatief effect van € 59,5 miljoen op het resultaat van deze portefeuille. Bij de schadetak zorgden de hagelstorm van juni en twee grote branden voor een extra last van €7 mln.

Wel kon Klaverblad een premiestijging noteren van 3,3% naar ruim €190 mln. Deze stijging komt uit het schadebedrijf. De premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen stegen met 4,4% naar €43 mln, terwijl de overige schadepremies ruim 6% hoger uitkwamen op €86,4 mln. De stijging is onder meer het gevolg van de groei van de klantenportefeuille. Bij de levenactiviteiten daalde het premie-inkomen met 1% naar ruim €67 mln.