SNS Bank werft jongeren voor adviesorgaan

SNS Bank wil jongeren nadrukkelijker bij haar beleid en bedrijfsvoering betrekken. Daarom benoemt de bank binnenkort een Raad van Toekomst. Deze raad, met in totaal tien leden in de leeftijd van 18 tot 35 jaar, moet de bank vanaf september adviseren op thema’s die belangrijk zijn voor jongvolwassenen. Zoals frustraties over de woningmarkt en stress over studiefinanciering.

Het afgelopen jaar organiseerde de Volksbank-dochter een zestal Jongerenboards, om beter inzicht te krijgen in wat er onder jongvolwassenen speelt. Tijdens deze bijeenkomsten gingen medewerkers van SNS met deelnemers in gesprek over voor hen belangrijke thema’s. Zoals wonen, financiële kennis, prestatiedruk en de waardering voor vakmensen en ondernemers. De sessies leverden volgens SNS ‘een schat aan inzichten op over hoe deze generatie in het leven staat, wat haar behoeften zijn en welke rol een bank als SNS kan spelen in het vervullen hiervan’.

Thema’s aandragen

De Raad van Toekomst moet hierop doorgaan en zal op verschillende manieren betrokken zijn bij het beleid en de bedrijfsvoering van SNS. Zo schuift de Raad op vaste momenten aan bij bijeenkomsten van het managementteam en heeft zij de vrijheid om zelf thema’s aan te dragen om binnen de bank te bediscussiëren.

Zonne Zeevalk (26), bij SNS verantwoordelijk voor de Raad van Toekomst: “We hebben het afgelopen jaar veel met jongvolwassenen gepraat en vooral naar ze geluisterd. Daarbij viel het op dat ze vaak een grote afstand ervaren tussen wat banken doen en wat er in hun eigen levens speelt.”

SNS-directeur Angela Eijlander hoopt dat andere organisaties het voorbeeld van SNS zullen volgen: “Jongvolwassenen vormen misschien twintig procent van de bevolking, ze hebben honderd procent de toekomst.”

Werving

De werving voor de Raad van Toekomst loopt nog tot medio augustus. Bij het samenstellen kijkt de bank onder meer naar sociale achtergrond, regionale spreiding en verschil in opleiding, zodat een brede vertegenwoordiging van de doelgroep ontstaat. Kennis over financiën of bankzaken is geen vereiste. Voor hun deelname aan de raad, met een looptijd van twaalf maanden, krijgen de leden een vergoeding.

Bron: SNS