Schandalige praktijken Betaaldag en kornuiten nog steeds niet gestopt

De aanbieders van flitskredieten woekeren er nog lustig op los. Zo bedraagt het jaarlijks kostenpercentage van Betaaldag 456,25%.

Findinet heeft menigmaal aandacht gevraagd voor de manier waarop flitskredietaanbieders opererend langs de grenzen van de wet exorbitante kosten in rekening brengen voor de kortlopende minikredieten (zie bijvoorbeeld: Het nieuwe verdienmodel van flitskredietaanbieders).

Hier en daar deelt de AFM boetes uit, maar dat weerhoudt de aanbieders er niet van hun verdiencreativiteit te blijven botvieren ten koste van consumenten die hun acute geldprobleem proberen op te lossen. Daar zijn kennelijk hardere maatregelen voor nodig en het is aan de AFM om deze Shylocks van de 21e eeuw in creativiteit te verslaan.

Dat blijkt opnieuw uit de bevindingen in het Special Item consumptief krediet van MoneyView. Daarin ditmaal veel aandacht voor de aanbieders van flitskrediet. In een grafiek wordt het jaarlijks kostenpercentage (JKP) weergegeven dat de consument voor een kleine lening kwijt is.

MoneyView schrijft:

"De kosten worden alleen voor de korte looptijd in rekening gebracht. Met het JKP wordt zichtbaar wat de kosten procentueel per jaar zouden bedragen. Op deze wijze zijn de kosten makkelijker vergelijkbaar. Het JKP is berekend op basis van de door de aanbieders op internet beschikbaar gestelde gegevens.

Betaaldag.nl steekt er met kop en schouders bovenuit. Het JKP bedraagt maar liefst 456,25%. Minilening.nl en Krapbijkas.nl zijn een kleine 100 procentpunten goedkoper met 359,86%. Ferratum en Saldodipje.nl doen het heel ‘netjes’ met een JKP van slechts 329,47%.

Uiteraard zijn dergelijke woekerpraktijken ongewenst. Debet Services heeft echter wel een vergunning van de AFM. Het bedrijf heeft sinds maart 2010 een vergunning om kredieten te verstrekken. Het is echter de vraag of het terecht is dat dit bedrijf een vergunning heeft. De advieskosten die Debet Services in rekening brengt, zijn namelijk niet toegestaan. Voor advies en bemiddeling bij een consumptieve financiering mag geen vergoeding worden gevraagd, dit is volgens de wet verboden. Ferratum en Friendly Finance hebben geen vergunning en zouden sowieso niet mogen opereren op de Nederlandse markt. De AFM geeft aan dat er verschillende onderzoeken zijn gestart en dat er maatregelen worden voorbereid. Maar omdat sommige aanbieders bezwaar maken of in beroep gaan tegen mogelijke stappen van de AFM, duren de onderzoeken helaas soms langer dan gewenst."

Het Special Item besteedt ook aandacht voor bonafide kredietverstrekkers. De producten van deze aanbieders zijn beoordeeld op flexibiliteit en prijsstelling. Aanbieders Freo en Ohra onderscheiden zich op prijs voor zowel doorlopende kredieten als persoonlijke leningen en krijgen hiervoor de 5-sterren waardering. De doorlopende kredieten van MoneYou en RibankDirect krijgen eveneens de 5-sterren waardering voor hun prijsstelling. De grootbanken ABN Amro en Rabobank pakken de 5-sterren waardering voor flexibiliteit op zowel persoonlijke lening als doorlopend krediet.

Verder gaat MoneyView’s Special Item over consumptief krediet in op de rol van krediet bij hypotheken, de verschillen in kosten bij vervroegd aflossen van persoonlijke leningen en algemene marktontwikkelingen.