Schade jaarwisseling tenminste 15 miljoen euro

Vuurwerkshow, Groningen. © Pixabay

De schade tijdens de jaarwisseling voor particulieren aan woningen en auto’s komt uit op ongeveer 15 miljoen euro. Dit meldt het Verbond van Verzekeraars in een eerste schatting. Het bedrag is vergelijkbaar met de eerste schatting van de vorige jaarwisseling. Het totale bedrag zal echter hoger liggen omdat de schadeomvang bij zakelijke opstal op dit moment nog niet bekend is.

De maatschappelijke discussie over vuurwerk en vandalisme in de nieuwjaarsnacht heeft dit jaar een voorlopig hoogtepunt bereikt, maar op basis van de cijfers spreekt Verbondsdirecteur Richard Weurding van een ‘gemiddelde’ jaarwisseling. “We hebben geen indicaties dat er bijzonder meer schade is dan gebruikelijk, maar wij beperken ons natuurlijk tot materiële schade. Ik betreur het dat er ook deze jaarwisseling weer veel gewonden zijn gevallen. Ik blijf het ook zorgwekkend vinden dat het aantal incidenten jegens hulpverleners weer is toegenomen.”

De schatting beperkt zich tot particuliere schade aan verzekerde woningen en auto’s. “Er zijn tijdens de jaarwisseling helaas ook een aantal grote branden geweest, bijvoorbeeld een bedrijfsbrand in Zoetermeer, een molen in Bovenkarspel en een oud schoolpand in IJsselstein”, aldus Weurding. “Het is echter nog te vroeg om van dit soort branden een raming van de schade te geven.” Ook letsel door vuurwerk is niet meegenomen in de schatting. Evenmin is het mogelijk om op regionaal niveau, zoals per gemeente of provincie, een schatting te doen.

Salvage
Hulpverleners van Stichting Salvage, die namens verzekeraars eerste hulp bij brand verlenen, zagen deze jaarwisseling iets meer vuurwerkgerelateerde branden dan tijdens de jaarwisseling van 2018/2019. De stichting is in totaal 115 keer uitgerukt. In vergelijk met vorig jaar, was dit wederom de drukste jaarwisseling voor de stichting.

Illegaal vuurwerk
Verzekeraars weten uit ervaring dat de meeste schade wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk en vandalisme. “Dat heeft weinig met particulier vuurwerk te maken”, aldus Weurding. Of er een verbod moet komen op particulier vuurwerk vindt het Verbond van Verzekeraars dan ook een politiek besluit. “Wij willen dat Oud en Nieuw weer een veilig feest wordt,” stelt Weurding. “We moeten opnieuw kijken wat we eigenlijk nog veilig vuurwerk vinden en het aanpakken van illegaal vuurwerk moet topprioriteit blijven”.

Bron: Verbond van Verzekeraars, Stichting Salvage