Risicomanagement krijgt te weinig aandacht

Het risicomanagement bij internationaal opererende ondernemingen loopt achter met de complexiteit en onzekerheid; slechts 50% heeft een multinationaal verzekeringsprogramma.

Door de stagnerende economieën in veel landen, de toegenomen concurrentie en de strengere regelgeving hebben steeds meer ondernemingen moeite de risico’s die als gevolg hiervan ontstaan, te beheersen.

Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim duizend bestuurders van internationaal opererende ondernemingen.

Hoewel een meerderheid van de ondernemingen aangeeft dat risicomanagement van essentieel belang is voor het voortbestaan van de ondernemingen, handelen de bedrijven daar in beperkte mate naar. Bij slechts 27% van de bedrijven speelt risicomanagement een voortdurende rol bij strategische beslissingen die door het bestuur worden genomen. Daarnaast heeft niet meer dan één op de vijf bedrijven formeel vastgelegd wat de aanvaardbare risico’s zijn die zij willen nemen.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt verder dat de helft van de bedrijven de risico’s die voortvloeien uit de toenemende regelgeving als de grootste bedreiging zien. Rens Rozekrans, partner bij KPMG Risk Consulting: "Dat geldt niet alleen voor ondernemingen in de financiële sector, maar zeker ook voor de zorg, de maakindustrie en de energiesector. Ook deze bedrijven hebben te maken met veel aanvullende regelgeving, waardoor de complexiteit van het zakendoen alleen maar toeneemt. Banken en andere financiële instellingen hebben vooral in Europa en de Verenigde Staten te maken met een golf aan nieuwe regels die zowel te maken hebben met de omgang met klanten als met de wijze waarop derivaten worden verhandeld.

De meeste economieën in de westerse wereld hebben in de nasleep van de economische crisis dan ook te maken met een omgeving die relatief zeer complex is. Veel bedrijven willen bovendien hun grenzen verleggen als het om de inzet van de informatietechnologie en het betreden van nieuwe markten gaat. Dat vereist de nodige kennis, maar brengt ook nieuwe risico’s met zich mee. Dat betekent dat het steeds belangrijker is dat risicomanagement bij veel grote bedrijven hoog op de bestuursagenda blijft staan."

Het rapport ‘Expectations of Risk Management Outpacing Capabilities’ is te downloaden van de website van KPMG.

Slechts 50% heeft multinationaal verzekeringsprogramma

Al eerder bleek uit onderzoek van ACE dat de helft van de onderzochte Europese bedrijven vindt dat zij niet voldoende of geheel niet voorbereid zijn op het omgaan met multinationale en exportrisico’s.

Gevraagd naar specifieke gebieden waarop hun multinationale activiteiten naar hun mening vooral kwetsbaar zijn, wijzen de respondenten met name op risico’s op het gebied van bestuurders (46%), milieu (39%), reputatieschade (38%) en aansprakelijkheid (35%).

Ondanks deze kwetsbaarheden heeft momenteel slechts de helft van de Europese bedrijven een multinationaal verzekeringsprogramma om mondiale risico’s af te dekken. Slechts 13% van de onderzochte bedrijven meent een verzekeringsprogramma te hebben dat goed voorziet in hun multinationale behoeften. De helft ( 50%) van de bedrijven denkt echter dat er grote gaten in de dekking zitten en 41% geeft aan dat hun verzekeringsprogramma niet volledig voldoet aan alle relevante nationale en internationale wetten en regels, met andere woorden niet ‘compliant’ is. Gevraagd naar de compliance gebieden die hen de meeste zorgen baren, geven respondenten het compliant zijn van lokale verzekeringspolissen (48%), de afhandeling van schadeclaims (40%) en consistentie van de dekking* (36%) aan als de top drie.

Ron Verhulsdonck, Country President Benelux bij ACE, zegt hierover: "Sinds het intreden van de financiële crisis zijn veel bedrijven zich steeds meer gaan focussen op het ontwikkelen van activiteiten in het buitenland, terwijl we tegelijkertijd zien dat regelgevers en toezichthouders wereldwijd in toenemende mate aandacht hebben voor grensoverschrijdende activiteiten. Dus misschien is het niet verwonderlijk dat bijna de helft van de in de Benelux gevestigde bedrijven (46%) zich niet voldoende voorbereid acht op het omgaan met multinationale risico’s.”