Doorbraak in opsporing van gestolen vaartuigen

Dankzij een nauwkeurige omschrijving van het vaartuig en een zichtbare cin-code zal opsporingsbereidheid toenemen.

Jaarlijks worden talloze recreatievaartuigen gestolen die zelden worden teruggevonden.

In Friesland bedachten ondernemers een oplossing die landelijk toepasbaar is. “De politie heeft meteen alle informatie in handen die nodig is om een boot terug te vinden.”

Sinds 2000 moet elk schip dat verkocht wordt binnen de Europese Unie volgens de CE-markering voorzien zijn van een zogenoemde craft identification number. De cin-code wordt geregistreerd in de administratie van de bouwer en vaak achterop het schip aangebracht. Maar de code is relatief eenvoudig te verwijderen en voor opsporingsambtenaren vaak moeilijk te vinden. En verder dan de registratie van de botenbouwer komt de code niet

Het RPc Fryslân (platform voor criminaliteitsbeheersing in Fryslân) maakte afspraken met de politie, de stichting aanpak Voertuigcriminaliteit en de stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) om boten voortaan herkenbaar te maken met behulp van de cin-code. Door het nummer te registreren via V-trace kan de politie bij een aangifte snel beschikken over de kenmerken van een gestolen vaartuig.

Paul van Goor, eigenaar en directeur van communicatiebureau Myriadm in Sneek, stond aan de wieg van V-trace, dat in augustus 2012 gelanceerd is. “Via de website www.v-trace.nl kan iedere eigenaar van een recreatievaartuig gratis de cin-code registreren. om ervoor te zorgen dat de politie alle gegevens krijgt die nodig zijn voor de opsporing, hebben we samen met de politie een formulier ontwikkeld. de eigenaar kan het ingevulde formulier meenemen naar de politie om aangifte van diefstal te doen. Op die manier heeft de politie meteen alle informatie in handen die nodig is om een boot terug te vinden.” De verwachting is dat de opsporingsbereidheid bij politie en justitie toeneemt door de verbeterde informatievoorziening. “Als een opsporingsbeambte melding krijgt dat er een blauwe boot met de naam Poseidon gestolen is, dan is er weinig motivatie om aan de slag te gaan. Want het IJsselmeer ligt vol met dat soort boten, dus het is zoeken naar een speld in een hooiberg”, aldus Richard Veldman, eigenaar van Veldman Yacht Charters in Sneek.

Met de registraties bouwt V-trace een database op die de politie kan gebruiken om de rechtmatige eigenaar te benaderen. Na de gratis registratie kunnen booteigenaren voor een klein bedrag een sticker bestellen waarmee de cin-code op drie plaatsen op het vaartuig kan worden aangebracht. De sticker is ook voorzien van een unieke QR-code. Oopsporingsbeambten kunnen de code scannen om te checken of een boot als vermist staat geregistreerd en zo nodig contact opnemen met de eigenaar.

Uit cijfers van het KLPD blijkt dat diefstal van recreatievaartuigen vooral plaatsvindt in Amsterdam en in watersportrijke gebieden in Noord-Holland, Friesland en Hollands-Midden.

Het probleem om gestolen boten op te sporen en bij de rechtmatige eigenaar terug te bezorgen speelt in al deze regio’s, zeggen de initiatiefnemers van V-trace. Kleine boten kunnen op een trailer worden vervoerd naar het buitenland en komen daar in het helingcircuit terecht. Bij luxejachten en grote motorboten bestaat het risico dat een vaartuig wordt overgeschilderd om vervolgens met een nieuwe identiteit de nederlandse wateren te bevaren.

V-trace is momenteel vooral in gebruik in Friesland, en er zijn plannen om het in Zeeland en Amsterdam te promoten. maar volgens de initiatiefnemers is het systeem technisch en operationeel klaar voor een landelijke uitrol. Van Goor: “Omdat V-trace een onlinesysteem is, kan het moeiteloos landelijk worden toegepast.”

Bron: Secondant, een uitgave van het CCV.

GEEN REACTIES