Rij Veilig app nu ook voor fietsers en skeelers

Rij veilig app nu ook voor fietsers en skeelers
© Px

De Rij Veilig app van a.s.r. heeft een nieuwe slow-modus. Daarmee is de app behalve voor automobilisten nu ook prima bruikbaar voor andere weggebruikers. De Rij Veilig app blokkeerde voorheen de afleidende functies van de smartphone (WhatsApp-, sms- en social media berichten) pas als men sneller dan 15 kilometer per uur bewoog. Met de nieuwe slow-modus worden de functies van de smartphone al uitgeschakeld als men stilstaat. Hij is dus ideaal voor bijvoorbeeld fietsers, skeelers en automobilisten die in de file staan.

A.s.r. vindt dit belangrijk, gezien de stijging van het aantal verkeersslachtoffers, zowel onder automobilisten als andere weggebruikers. In 2014 waren er 570 dodelijke ongevallen in het verkeer te betreuren, in 2015 was dat aantal naar 621 gestegen en in 2016 zelfs tot 629, waaronder 231 automobilisten en 189 fietsers (cijfers CBS).

Onderzoek wijst uit dat bijna een kwart van de auto-ongelukken wordt veroorzaakt doordat de bestuurder afgeleid is, vaak door het bedienen van een smartphone. Een op de acht automobilisten zegt wel eens achter het stuur te Whatsappen. Onder jongere bestuurders gaat het zelfs om een kwart die de smartphone gebruikt tijdens een autorit.

Wanneer de Rij Veilig Modus is ingeschakeld kan men nog wel handsfree bellen en ook navigatie blijft beschikbaar. Wie niet zelf achter het stuur zit of met het openbaar vervoer reist, kan de Rij Veilig app in de passagiersmodus zetten om de blokkering op te heffen.

Iedereen met een Android toestel kan gratis de Rij Veilig app downloaden in de Google Play Store.

Bron: a.s.r.