President CBb: Publicatieplicht boetes toezichthouders schiet doel voorbij

President CBb: 'Publicatieplicht boetes toezichthouders schiet doel voorbij'
© Pixabay

Uit angst voor negatieve publiciteit zijn bedrijven vaak terughoudend om boetes van toezichthouders als AFM en DNB aan te vechten bij de rechtbank. De toezichthouders krijgen daardoor in de praktijk te veel macht. Het zou beter zijn om boetes niet altijd direct te publiceren.

Deze opvallende uitspraak doet Theo Simons, president van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in een interview met het Financieele Dagblad. Toezichthouders zijn verplicht om hun sancties openbaar te maken. Het idee hierachter is dat dit bedrijven afschrikt om in de fout te gaan. In het verleden klaagde de Tweede Kamer dat het werk van toezichthouders vaak onzichtbaar bleef, omdat veel van hun acties onder de geheimhouding vallen. Simons begrijpt dat er transparantie moet zijn over het optreden van toezichthouders, maar hij vindt dat de balans is doorgeslagen van “kunnen publiceren” naar “moeten publiceren”.

Vermeende overtreders buigen nu te snel voor de toezichthouders uit angst voor negatieve publiciteit, maar dat maakt het voor hen onmogelijk om een eventueel gelijk te halen bij de rechter. “Wellicht was er bij de rechter of uiteindelijk bij ons in hoger beroep een betere uitkomst gekomen, of waren de conclusies van de toezichthouder helemaal van tafel geveegd.”

Het CBb, dat vandaag het 65-jarig bestaan viert, heeft toezichthouders de afgelopen jaren meerdere keren gecorrigeerd. Zo werden vorig jaar twee miljoenenboetes geschrapt die toezichthouder AFM had uitgedeeld aan accountantskantoren EY en PwC.

Bron: FD