‘Premiebodem transportverzekeringen is bereikt’

copyright Pixabay

Door sterke concurrentie staan de premies in de branche van transportverzekeringen al geruime tijd onder druk. Maar er lijkt een omslagpunt te zijn bereikt.

Deze observatie komt naar voren in een interview met vier specialisten uit de transportsector in VNAB Visie, het halfjaarlijkse verenigingsblad van de brancheorganisatie voor de grootzakelijke verzekeringsmarkt. Als redenen voor de ‘premie-afkalving’ noemen zij de in bijna overtollige mate aanwezige tekencapaciteit, een ‘moordende’ concurrentie, de recente economische crisis, hogere eigen risico’s en een groeiende aandacht voor en investeringen in preventie en riskmanagement, waardoor de schadelast al enkele jaren een dalende lijn vertoont. Overigens herkennen de geïnterviewden zich niet in de cijfers van het Verbond van Verzekeraars die stellen dat sinds 2011 het premieniveau in Nederland is afgenomen van €900 mln naar €500 mln.

Rendementen marginaal
Een extra factor voor de druk op de premies is volgens Wilfried Tol, Placement Leader Marine bij Willis Towers Watson dat er gezien de geringe onderlinge verschillen relatief weinig keuzemogelijkheden zijn. Een en ander heeft tot gevolg dat de rendementen op deze verzekeringen marginaal zijn, aldus René van de Wiel, Regional Manager Hull Europe bij marktleider MS Amlin in het artikel in VNAB Visie. “Een internationale trend. Eigenlijk is het wachten op drie grote schadeklappers achter elkaar, waarna de premies wellicht omhoog gaan.” Volgens Victor Krijgsman, Teamleader Vice President Marine Hull bij Marsh, is de goederentekening al geruime tijd niet meer winstgevend, terwijl het dit van oudsher wel altijd is geweest. “Ik denk dat ik niet de enige ben die had verwacht dat, mede door de kapitaalvereisten als gevolg van Solvency II, de tekencapaciteit zou verminderen. Maar dat is helemaal niet gebeurd.”

Business case
Paul Littooij, Marine manager Benelux bij Chubb, signaleert in het artikel dat voor bepaalde goederen de bodem van de verzekeringspremies zo langzamerhand bereikt. “Met name wat fruit en andere bederfelijke waar betreft.” Wilfried Tol (Willis Towers Watson) vindt dat er voor de spelers in de verzekeringsmarkt bijna een omslagpunt is bereikt. “We moeten als partijen in de coassurantiemarkt nadenken over onze businesscase.” Van de Wiel (MS Amlin) sluit zich in VNAB Visie daarbij aan: “De keerzijde van onze goede kwaliteit tegen een lage premie is dat onze kosten relatief hoog zijn. Als je eerlijk bent, moeten we beamen dat we als coassurantiemarkt naar verhouding redelijk duur zijn.”

Bron: VNAB Visie

GEEN REACTIES