Pensioeninnovator First Investments overgenomen door a.s.r.

copyright Pixabay

a.s.r. Vermogensbeheer neemt vermogensbeheerder First Investments over, één van de eerste Nederlandse partijen die ging werken met rente- en inflatieswaps.

Met deze beleggingsinstrumenten kon de vermogensbeheerder de beleggingen van pensioenfondsen veel beter afstemmen op looptijd van de pensioenverplichtingen (‘matching’). In het verleden was de looptijd van beleggingen doorgaans veel korter dan deze verplichtingen, waardoor de dekkingsgraad van een fonds een speelbal werd van de financiële markten. Naast deze matching-portefeuille kon in een zogeheten ‘return-portefeuille’ vervolgens meer risico worden genomen bij beleggingen in aandelen en vastgoed.

First Investment richtte zich vanaf 2006 onder meer op ondernemingspensioenfondsen die waren overgestapt op een collectieve DC-regeling, maar hun deelnemers toch een bepaalde mate van zekerheid over de uitkering wilden geven. Het beheerd vermogen bedraagt momenteel €550 mln.

a.s.r. erkent in het persbericht de trackrecord die First Investment heeft opgebouwd. Jack Julicher, directeur Beleggingen bij a.s.r.: ‘First Investments heeft de afgelopen jaren in een volatiele markt de dekkingsgraad van haar pensioenfondsklanten beschermd. Zij kunnen ervan op aan dat het vakmanschap en maatwerk dat ze gewend zijn, onder de vlag van a.s.r. voortgezet zal worden.’ a.s.r. Vermogensbeheer wil met de acquisitie van First Investments haar positie als vermogensbeheerder voor institutionele klanten verder te versterken.