OvFD tegen Consumentenbond: ‘Hypotheek oversluiten is geen wissewasje’

OvFD tegen Consumentenbond: 'Hypotheek oversluiten is geen wissewasje'
© Pixabay

Vorige week meldde de Consumentenbond dat hypotheekbanken consumenten vaak onnodig op hoge kosten jagen bij de aanpassing van hun hypotheek. Dit is de Organisatie van Financiële Dienstverleners, brancheorganisatie voor onafhankelijke hypotheekadviseurs, in het verkeerde keelgat geschoten. In een persbericht spreekt de OvFD haar teleurstelling erover uit dat de bond consumenten “niet wijst op de waarde van
deskundig financieel advies en in plaats daarvan van mening is dat consumenten meer aanpassingen aan hun hypotheek zelf moeten kunnen regelen. De consequenties hiervan kunnen groot zijn, want ook ogenschijnlijk eenvoudige aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben op de financiële situatie van de consument.”

De consumentenbond constateerde na eigen onderzoek dat er “enorme verschillen” zitten in de kosten die banken bij hun klanten in rekening brengen bij wijzigingen aan hun hypotheek, zoals voor het oversluiten bij dezelfde aanbieder naar de huidige lage rente of een hypotheekverhoging. In de Consumentengids van september geeft de bond tien banken een onvoldoende voor het onderdeel ‘aanpassing hypotheek’ en noemt hypotheekklanten een ‘melkkoe’ voor banken. Bovendien zouden klanten niet voor elk wissewasje naar een dure tussenpersoon moeten worden gestuurd.

De OvFd wijst in haar persbericht op de complicaties van ogenschijnlijk kleine aanpassingen aan de hypotheek. “Er zijn maar heel weinig aanpassingen binnen een hypotheek die zo eenvoudig zijn dat de klant het allemaal zelf kan en ook alle (fiscale) gevolgen kan overzien. De opmerking dat ‘klanten niet voor elk wissewasje naar een dure tussenpersoon moeten worden gestuurd’ vinden wij dan ook kortzichtig. Het oversluiten van een hypotheek is absoluut geen wissewasje. Het is in dat opzicht ook logisch dat een hypotheekverstrekker – mede vanuit zijn wettelijke zorgplicht – wil dat dit verantwoord geschiedt. De adviseur kent de klant, het klantdossier en het op het klantprofiel gebaseerde oorspronkelijke advies. De aanbieder niet. Daarbij dienen de kosten altijd in verhouding te staan tot de werkzaamheden.”

Bovendien kan onafhankelijk advies ook kansen voor de consument opleveren, aldus de OvFD. “Advies kan leiden tot oversluiting naar een ander, kwalitatief beter product met een nog lagere rente. Deskundig advies behoedt de consument dus niet alleen voor
financiële schade, maar kan ook aantrekkelijke alternatieven opleveren. Het is jammer dat de Consumentenbond hieraan voorbij gaat.”

Bron: OvFD

GEEN REACTIES