‘Overgang naar IPID viel uiteindelijk best mee’

Pixabay

De nieuwe Europese verzekeringsrichtlijn IDD gaat komende maand officieel in. Hoewel er het nodige werk moet worden verzet, lijken volmachtkantoren en service providers niet tegen enorme hobbels te zijn aangelopen.

Dat blijkt uit interviews die GA Magazine, het blad van de NVGA, hield met twee belangrijke spelers in de markt: Nedasco en Thoma. Het meest in het oog springend was de introductie van het IPID (insurance product information document). In Nederland vervangt het IPID de zogeheten Verzekeringskaart.

‘Uiteindelijk viel dat best mee’, zo blikt Martina Kuijf-Visser, manager van het bedrijfsbureau van Nedasco, terug in GA Magazine. ‘De opmaak van het IPID is iets anders, maar het is nog steeds een beknopt overzicht waarop voor de klant de belangrijkste gegevens van de verzekering staan.’ Serviceproviders en volmachtkantoren maken in veel gevallen gebruik van applicaties of tools bij het tonen van het IPID aan de adviseur. Deze tools kunnen bovendien wijzigingen in het verzekeringsproduct in het IPID verwerken.

Verder wijst Kuijf-Visser op de actieve meldplicht voor de adviseur wanneer hij een gebrek in een verzekeringsproduct constateert. Nedasco heeft via nieuwsbrieven financieel adviseurs gewezen op hun verplichtingen ten aanzien van de IDD.

Voor Richard van Gelder, manager van het volmachtbedrijf bij Thoma, was de review-eis van de IDD een aandachtspunt. ‘De IDD schrijft voor dat je voor verzekeringsproducten de doelgroep moet vaststellen, maar vooral voor particuliere producten vind ik dat lastig. Want hoe controleer je daarop? Traditionele aansprakelijkheids-, inboedel- en opstalverzekeringen zijn niet ontwikkeld voor een specifieke particuliere doelgroep.’

Van Gelder stelt dat je met behulp van beoordelingen van onafhankelijke partijen als de Consumentenbond of MoneyView, de review-eis van de IDD goed uitvoert. ‘Wanneer je producten gebruikt die deze partijen als goed hebben beoordeeld, dan zou dat in mijn ogen voldoende moeten zijn.’ Daarnaast checkt Thoma standaardproducten van maatschappijen altijd zelf.

Bron: GA Magazine

GEEN REACTIES