Opnieuw kritiek op campagne ‘Aflossingsblij’

Scildon lanceert Hypotheek ORV
© Pixabay

Zowel intermediairsketen De Hypotheekshop als pensioenverzekeraar Scildon hebben gemengde gevoelens bij de NVB-campagne ‘Aflossingsblij’.

De campagne moet mensen met een aflossingsvrije hypotheek aansporen om op deze lening af te gaan lossen. Zonder aflossing zou een deel van deze groep in financiële problemen kunnen komen, aldus de initiators. Toch is er ook kritiek op deze campagne en op andere vergelijkbare oproepen door bijvoorbeeld de AFM en de overheid; deze week door pensioenverzekeraar Scildon en De Hypotheekshop.

Nudging
Theo Krins, manager Vermogensadvies bij Scildon, noemde op een bijeenkomst voor adviseurs de campagne een vorm van ‘nudging’ (een manier om burgers onbewust te beïnvloeden). ‘Mensen wordt een duwtje gegeven om nu extra te gaan aflossen. Steeds meer mensen zetten echter geld opzij om later een deel van de hypotheek af te lossen en dat kan een verstandigere keuze zijn dan nu extra te gaan aflossen.’ Het is volgens Krins belangrijk dat ‘we er met elkaar voor zorgen dat de voorlichting en advisering aan de klant zorgvuldig plaatsvindt en het totale financiële plaatje van de klant goed in beeld wordt gebracht’.

Paniek voorkomen
Ook De Hypotheekshop zet vraagtekens en vindt de toon van de campagne overtrokken. ‘Schulden blijken een onvermijdelijk onderdeel van de financiële situatie van veel consumenten. Zo lang de betaalbaarheid nu en in de toekomst verantwoord blijft, hoeft dat geen probleem te zijn’, schrijft de intermediairsketen in een vandaag verschenen nieuwsbrief. De Hypotheekshop maakt de vergelijking met de situatie van huurders, die immers ook na pensionering woonlasten houden. ‘Het is daarom van belang om paniek rond aflossingsvrij te voorkomen en consumenten niet nodeloos onder druk te zetten. De situatie van de consument mag niet ondergeschikt zijn aan het versterken van bankbalansen of het koste wat het kost willen voldoen aan internationale standaarden.’ Nog niet zo lang geleden hebben we daar volgens De Hypotheekshop de gevolgen van gezien: ‘door afbouw van de leennormen in de crisisjaren daalden de huizenprijzen fors en stonden veel koopwoningen jarenlang onder water. Bovendien herstelden de huizenprijzen langzamer dan in de landen om ons heen.’

Eerder toonde onder meer de vereniging voor hypothecair planners zich kritisch over de campagne. Net als Theo Krins van Scildon, wees de NVHP erop dat veel consumenten bijvoorbeeld via een levensverzekering kapitaal opbouwen, waarmee ze later de hypotheek (deels) kunnen aflossen.

GEEN REACTIES