Ook A.S.R. lanceert Verduurzamingshypotheek

© Pixabay

Verduurzaming van de woning begint door te dringen bij hypotheekverstrekkers. A.S.R. introduceert vandaag de Verduurzamingshypotheek. A.S.R. is naar eigen zeggen de eerste hypotheekverstrekker die deze hypotheekvorm standaard aanbiedt bij het renteaanbod, zodat verduurzamen sneller ter sprake zal komen in het adviesgesprek.

Met de Verduurzamingshypotheek biedt A.S.R. nieuwe klanten de mogelijkheid om energiebesparende maatregelen te treffen in hun woning. Bij de hypotheekaanvraag bepaalt de klant zelf het te lenen bedrag voor de energiebesparende maatregelen, tot het vastgestelde maximum van 106% van de marktwaarde van de woning, en met een maximumbedrag van € 25.000.

Het extra bedrag wordt voor 2 jaar in een speciaal depot gezet. Hieruit worden de nota’s voor verduurzaming betaald. De klant betaalt alleen rente over het deel van het geld uit het depot dat hij gebruikt. Als blijkt dat na 2 jaar nog niet alles is gebruikt, dan komt dat deel van de lening te vervallen.

De looptijd van de Verduurzamingshypotheek is altijd 15 jaar en geldt als een annuïteitenhypotheek. De rente bedraagt momenteel 1,2% vast en 1,65% variabel.

A.s.r. is niet de eerste met een verduurzamingshypotheek. O.a. Florius, ABN Amro en ASN bieden een soortgelijk product aan. Andere banken bieden korting bij hypotheken op energiezuinige woningen.

Bron: A.S.R.