Onderzoek naar marktpraktijken Londense brokers

De Britse toezichthouder op de financiële markten, FCA, gaat een uitgebreid onderzoek doen naar grootzakelijke verzekeringsmakelaars in Londen.

Dat meldt de website Commercial Risk Online. Uitgangspunt van het onderzoek is of de markt voor grootzakelijke verzekeringsrisico’s wel voldoende concurrerend is en of de handelspraktijken van de grootzakelijke brokers wel in de haak zijn. Tegelijkertijd gaat de Europese Commissie onderzoek doen naar de verzekeringsmarkt voor de luchtvaart. Dit onderzoek richt zich op mogelijke kartelvorming.

De inzet van de FCA en de EC is om het belang van de (grootzakelijke) klant te dienen. Dit belang kan met name in een sterk concurrerende markt in het geding komen. Bij lage verzekeringspremies en veel verzekeringscapaciteit, kunnen brokers met een groot marktaandeel verzekeraars (die zoeken naar afzet) min of meer dwingen om afspraken te maken over hogere provisies. De FCA erkent dat bij dergelijke transacties de klant waarschijnlijk een relatief lage premie krijgt, maar betwijfelt of dergelijke afspraken als totaal goed uitpakken voor de klant. Partijen in de verzekeringsmarkt kunnen tot medio januari 2018 hun verhaal kwijt bij de FCA.

Volgens Commercial Risk Online komen vanuit verzekeraars meer kritische geluiden over de marktmacht van sommige brokers in Londen. Evan Greenberg, de CEO van Chubb, beschuldigde de brokers eerder dit jaar van misbruik maken van de situatie van een ‘zachte markt’. Sommige brokers hebben zich volgens hem ‘verrijkt ten koste van klanten en underwriters’.

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.