Vragenlijst execution only hypotheek is een farce, vindt NVHP-voorzitter

© Pixabay

De vragenlijst die een consument moet doorlopen om zelf een hypotheek online af te sluiten is een farce. Dit zegt Evert Creemers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Erkend Hypothecair Planners (NVHP) op KopMunt, de blogsite van geldverstrekker Munt. “Prima dat de klant meer zelf doet, maar het is belangrijk dat hij zijn bevindingen toetst bij de EHP. Je kunt in een schilderswinkel een doek, kwasten en verf kopen, maar dan maak je nog geen Mondriaan. Laat de adviseur zijn advieswerk doen: creatief van aard, gedegen en doordacht.” En om goed hypotheekadvies te kunnen geven is een Wft-diploma alleen niet voldoende, vindt hij.

Wanneer een klant het allemaal zelf doet, is het besluit niet goed doordacht, en wordt de kans op wanbetaling groter, stelt Creemers. “Een ander risico is dat de klant niet alles uit zijn hypotheek haalt. Daardoor heeft hij bijvoorbeeld te hoge maandlasten, hij lost te weinig af of heeft een slechte overlijdensdekking. Een hypotheekadvies is ook geen hit-and-run: veranderingen bij de klant gedurende de looptijd kunnen veranderingen in de hypotheek noodzakelijk maken.”

Kwaliteit van het advies
Creemers herkent wel de wijzigingen in de customer journey van de huizenkoper: die bereidt zich steeds beter voor. “Het verschil tussen lineair en annuïtair weten ze vaak wel. Maar dan begint mijn werk: vragen stellen. En dan blijkt vaak dat mensen ergens niet over hebben nagedacht. Iedere EHP’er speelt ook in op deze veranderde customer journey.”

De nadruk komt nog meer op de kwaliteit van het advies te liggen, aldus Creemers. “Er is een trend ingezet waarbij de hypotheekadviseur minder aan bemiddeling doet. Dat heeft ook te maken met de verdergaande digitalisering die het voor de klant makkelijker maken om zijn hypotheek zelf af te sluiten. Alleen moet hij dan wel weten welk product. Met ons advies zal de klant zijn product zelf op internet kopen. Via onze masterclasses bereiden we onze leden ook voor op deze vergezichten, omdat deze direct invloed hebben op hun bedrijfsvoering.”

Champions league
Creemers beschouwt de titel Erkend Hypothecair Planner (EHP) als de ‘Champions League’ van de hypotheekmarkt. “Wie de WFT-opleiding met succes heeft afgerond, heeft zijn rijbewijs gehaald en kan autorijden. Maar met een EHP-titel heb je er ook een slipcursus en andere cursussen bij, zodat je veel beter de weg op kunt.“ In Nederland zijn er ongeveer 20.000 WFT-adviseurs, tegenover 1.200 erkend hypothecair planners. “Volgens de EHP’er is de wetgeving alleen niet voldoende om recht te doen aan het ingewikkelde beroep van financieel adviseur.”

Door deze extra kennis kan de EHP klanten ook adviseren over lastiger onderwerpen en behoeden voor verkeerde keuzes. Creemers: “Het afkopen van een beleggingsverzekering of spaarregeling wordt weliswaar vaak aangeraden, maar is vaak een onhandige keuze. Of de overlijdensdekking: daarbij kijken we ook verder dan alleen naar de hypotheek: als de kostwinner overlijdt, moet niet alleen de hypotheek betaald worden, maar ook de boodschappen.”

Bron: Munt Hypotheken

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.