Onafhankelijke experts woedend over uitsluiting door Achmea

© Pixabay

Onafhankelijke schade-experts zijn woedend over de recente oekaze van Achmea, waarin de verzekeraar hen uitsluit van contra-expertise. Dit meldt het AD. Sinds 1 juli eist de verzekeraar dat klanten die voor een second opinion een contra-expert willen inschakelen, er een kiest die is aangesloten bij het Nederlands Instituut Van Register Experts, Nivre.

Achmea zegt hiermee de kwaliteit van de contra-expertise te willen verbeteren. Ook Achmea-dochters Avéro, Centraal Beheer, Fbto en Interpolis sluiten taxateurs zonder certificaat uit.

Verzekerden de dupe
De ongebonden taxateurs voelen zich nu buitenspel gezet. In het AD waarschuwen zij dat verzekerden hiervan de dupe gaan worden. Zij zullen in het vervolg lagere vergoedingen ontvangen na brand, wateroverlast of andere schade. De taxateurs wijzen op een afspraak binnen het Nivre dat aangesloten schade-experts elkaars oordeel niet in twijfel mogen trekken. Een neutraal tegenonderzoek bij een schade is in zo’n geval onmogelijk, zegt contra-expert Jeroen Bolier van SchadeKing Nederland namens een aantal collega’s aan het AD.

Het Nivre is volgens Bolier verre van onpartijdig, aangezien in het dagelijks bestuur vertegenwoordigers zitten van Achmea en van de drie grootste schadebureaus. Afgezien daarvan overtreedt Achmea volgens Bolier de wet door haar verzekerden niet langer de vrije keus te laten bij een tegenonderzoek naar schade.

Bron: AD

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.