Obvion biedt klanten spaarhypotheek saldeeroptie

© pixabay

Per 1 november biedt hypotheekverstrekker Obvion klanten met een spaarhypotheek de mogelijkheid om de opgebouwde spaarwaarde te gebruiken om in een lagere tariefgroep te komen.

Dat meldt de Hypotheekshop in haar wekelijkse nieuwsbrief. Bij dit zogeheten ‘salderen’ wordt de spaarwaarde van de hypotheek zogenaamd afgetrokken van de hypotheekschuld. Met het bedrag dat resteert, bepaalt Obvion in welke tariefgroep (de verhouding tussen hypotheekschuld en de waarde van het huis) de klant nu valt, aldus de hypotheekverstrekker op de eigen website.

Er is bij een dergelijke exercitie een kans dat de klant in een lagere tariefgroep valt en derhalve minder rente hoeft te betalen. De lagere rente geldt volgens Obvion voor de hele lening, inclusief een eventueel aflossingsvrij deel. Er is ook een kans dat de klant niet direct (op het moment van activering) in een lagere tariefgroep valt. In dit geval past Obvion de tariefgroep automatisch aan op het moment dat de spaarwaarde is gegroeid dat het bij de saldering wel in een lagere groep valt. De mogelijkheid om te salderen wordt niet alleen geboden aan bestaande klanten maar ook aan nieuwe klanten die hun spaarhypotheek oversluiten naar Obvion.

Er zitten ook nadelen aan het salderen en de lagere tariefgroep, stelt Obvion. Zo heeft de klant minder hypotheekrenteaftrek en gaat de premie-inleg voor de spaarhypotheek omhoog. Dat komt omdat de klant minder rentevergoeding over de opgebouwde spaarwaarde ontvangt. Deze premie-inleg is fiscaal niet aftrekbaar. Naar alle waarschijnlijkheid is salderen dan ook niet voordeliger wanneer de hypotheek volledig een spaarhypotheek is. Bij bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij is dat voordeel wel aanwezig.

De Hypotheekshop wijst er in haar nieuwsbrief op dat meerdere hypotheekverstrekkers de optie van salderen bieden, maar noemen de combinatie met een automatisch mee dalende rente ‘bijzonder’. Verder kan vanwege de looptijdrente salderen extra voordelig uitpakken, stelt De Hypotheekshop.

Bron: De Hypotheekshop, Obvion