Groei hypotheekmarkt stagneert

© Pixabay

De hypotheekomzet in het derde kwartaal van 2018 bedraagt 27,4 miljard euro. Dat is slechts 3,8 procent meer dan het vorige kwartaal en de laagste groei in het derde kwartaal sinds 2012. Het aantal verstrekte hypotheken steeg het afgelopen kwartaal weliswaar met 2,9 procent, maar de toename van de gemiddelde hypotheeksom slechts met 0,8 procent. Dit meldt IG&H Consulting & Interim in zijn Hypotheekupdate over het derde kwartaal van 2018.

Kopers leggen vaker eigen geld in
Hoofdredenen voor deze stagnatie zijn een daling in de gemiddelde hypotheeksom voor doorstromers (-0,2 procent) en een minder sterke groei onder starters. “Hieruit blijkt dat de hypotheeksom minder stijgt dan de afgelopen periode”, zegt Joppe Smit, Senior Manager Banking bij IG&H. “Vooral in het kader van de nog altijd sterk toenemende huizenprijzen is deze ontwikkeling opvallend. We zouden immers verwachten dat de hypotheeksom met de huizenprijzen mee blijft stijgen. Het lijkt erop dat kopers steeds vaker en meer eigen geld inleggen bij de aankoop van een woning.”

Banken verliezen klanten
Uit de Hypotheekupdate blijkt verder dat het marktaandeel van banken het afgelopen kwartaal sterk is gedaald. Maar liefst vier banken maken deel uit van de top 5 krimpers in de markt. Banken verliezen vooral op het gebied doorstromers en oversluiters, het marktaandeel in deze twee groepen krimpt met 2 procent naar respectievelijk 60 procent en 64 procent. Het aandeel van banken in startershypotheken blijft met 65 procent gelijk. “Hiermee hebben banken voor het eerst een groter aandeel in de startersmarkt dan in de oversluitmarkt”, zegt Smit. “Het vasthouden van bestaande klanten lijkt op het moment een lastige uitdaging voor de banken. De enige uitzondering hierop is ING.”

Marktaandeel buitenlandse partijen stijgt
Buitenlandse partijen zien in het derde kwartaal van 2018 hun marktaandeel stijgen voor alle typen afsluiters, maar verstrekken in verhouding nog altijd de meeste startershypotheken (5 procent). Het marktaandeel van regiepartijen onder starters daalt verder, terwijl die op het gebied van doorstroomhypotheken juist stijgt. De categorie doorstromers blijft daarmee de grootste markt voor regiepartijen (20 procent). Ook verzekeraars zien hun aandeel onder starters verder dalen, net als regiepartijen verstrekken zij in verhouding relatief veel doorstroomhypotheken (12 procent).

Bron: IG&H

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.