NVM verwacht weinig gevolgen van versnelde afbouw hypotheekrenteaftrek

© Pixabay

De NVM verwacht dat het stapsgewijs afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, met fiscale compensaties via het eigenwoningforfait en verlaging van de inkomstenbelasting, “beperkte” invloed zal hebben op de woningmarkt. Dit komt volgens de makelaarsorganisatie vooral door de huidige lage rente en de dynamiek op de woningmarkt met sterk stijgende prijzen.

Donderdagavond lekten de plannen uit om de hypotheekrenteaftrek met 3% per jaar te verlagen tot 37%. Dit wordt het tarief van de eerder uitgelekte nieuwe laagste schijf in de inkomstenbelasting.

Een afbouw naar 37% in stappen van 3% per jaar is fors, vindt ook de NVM. “Eerdere scenario’s gingen uit van een versnelde afbouw van 1% per jaar tegenover de huidige 0,5%.”

Vereniging Eigen Huis
De verenging Eigen Huis gaat vooralsnog niet in op de gelekte plannen van het nieuwe kabinet. De belangenorganisatie zal reageren op het nieuwe regeerakkoord zodra de informatie daarover volledig en bevestigd is. Waarschijnlijk wordt het nieuwe regeerakkoord dinsdag 10 oktober gepresenteerd. “Snippers en geruchten zijn onvoldoende om op tal van vragen antwoord te kunnen geven.”

Bron: NVM, Vereniging Eigen Huis