Nieuwe coalitie wil forse verlaging hypotheekrenteaftrek

© Pixabay

De formerende partijen VVD, CDA, D66 en CU gaan de hypotheekrenteaftrek vanaf 2020 fors verlagen. De aftrek wordt beperkt in 4 stappen van 3 procent, tot het lage tarief van de vlaktaks, die de nieuwe coalitie in wil voeren. Dat is vergelijkbaar met het huidige laagste tarief van de inkomstenbelasting, rond de 37%. Dat meldden ingewijden gisteravond tegen De Telegraaf en werd later aan andere media bevestigd.

De beperking van de hypotheekrenteaftrek kan huizenbezitters met een inkomen van 68.000 euro of meer honderden euro’s per jaar schelen. De coalitie wil wel een compensatie invoeren voor deze forse lastenverhoging. Het geld dat de staat bespaart door de verminderde hypotheekrenteaftrek wordt gestoken in een verlaging van het eigenwoningforfait. Deze taks wordt jaarlijks via de belastingaanslag opgelegd, maar zal vanaf het jaar 2020 huizenbezitters compenseren voor de verminderde hypotheekrenteaftrek.

De Nederlandsche Bank pleit al jaren voor een versnelde afbouw van de hypotheekrenteaftrek. Sinds 2014 wordt deze in stapjes van een half procent verlaagd. In dit tempo zou het tarief van 37% pas na 2040 bereikt worden. In 2018 en 2019 willen de formatiepartijen nog wel die kleine stapjes aanhouden.