NVM: gemiddelde verkoopprijs verkochte woning passeert grens 4 ton

NMV: gemiddelde verkoopprijs woning boven 4 ton

In het tweede kwartaal van 2021 zijn bijna 12% minder woningen verkocht dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het aantal komt nu uit op 34.253. De gemiddelde verkoopprijs van de verkochte woningen is met bijna 20% gestegen tot 410.000 euro. De woningen werden snel verkocht: gemiddeld na 24 dagen. Deze cijfers heeft de NVM bekend gemaakt in de woningmarktcijfers per eind juni 2021.

Krapte op de woningmarkt
De krapte op de woningmarkt houdt aan. Het aantal te koop staande woningen is ten opzichte van een jaar eerder gedaald met bijna 54% naar 15.491 halverwege het tweede kwartaal. De daling is vooral groot bij de vrijstaande huizen en de twee-onder-een-kapwoningen, meer dan 60%. Het aanbod van appartementen daalde met 36% iets minder snel. Het aantal te koop staande woningen is niet alleen laag doordat de woningen snel verkocht worden, gemiddeld na 24 dagen. Ook is het zo dat er steeds minder woningen nieuw op de markt komen (-22%). Hierdoor hebben huizenkopers minder keuze. Het gebrek aan beschikbare woningen is goed terug te zien in het aantal transacties: dit daalde met bijna 12% ten opzichte van een jaar eerder.

Het Noorden en Oosten zijn in trek
Opvallend is dat de prijzen het sterkst stijgen in het noorden en oosten van het land. De NVM schrijft dat toe aan Covid: “Nooit eerder werd, als gevolg van de beperkingen van Covid, de waarde van woongenot voor het welzijn van onze samenleving zo nadrukkelijk zichtbaar als nu. Dat uit zich in de stijgende belangstelling voor het landelijke gebied en de toegenomen mobiliteit in de totale woonmarkt. In vergelijking met het tweede kwartaal 2020 noteert een deel van Noord-Nederland sterk gestegen verkoopprijzen tot 30%, bijvoorbeeld in de regio’s stad Groningen, Oost Friesland en de kop van Overijssel.”

Verkopen boven de vraagprijs
Als gevolg van het beperkte aanbod van koopwoningen en de grote vraag, blijven de prijzen stijgen. In het tweede kwartaal van 2021 is er sprake van de grootste prijsstijging sinds 1995, toen gestart werd met het bijhouden van de woningmarktcijfers. De prijsstijging van de gemiddelde woning bedraagt 19,9% ten opzichte van een jaar geleden. Hierdoor komt de gemiddelde verkoopprijs uit op 410.000 euro, dat is voor het eerst een bedrag boven de 4 ton. Gemiddeld ligt de verkoopprijs nu 8,2% boven de vraagprijs.

Veruit de meeste woningen, 92%, worden binnen een kwartaal verkocht. Voor deze woningen geldt dat de verkoopprijs gemiddeld ruim boven de vraagprijs ligt. Staat een woning langer te koop, dan kan er meestal wel iets van de vraagprijs af. Staat een woning meer dan een jaar te koop, dan levert de verkoper tot ruim 7% van de vraagprijs in.

Lana Gerssen, NVM-voorzitter van de vakgroep Wonen en praktiserend makelaar: “In het eerste kwartaal van 2021 werden ongeveer 2 van de 3 verkochte woningen boven de vraagprijs verkocht. Dit kwartaal is dat opnieuw verder opgelopen en gaat inmiddels driekwart van de woningen boven de vraagprijs weg. Ik word geregeld verrast door steeds hogere opbrengsten waarbij het niveau van overbieden ook nog eens stijgt. De grens wordt verder verlegd en het einde lijkt zoek. Daarmee is het feest voor verkopers want kopers gaan steeds verder om met succes te kunnen kopen. Dat leidt tot twee gelukkige partijen, namelijk de winnende koper en de tevreden verkoper. Tegelijk blijven ook een veelvoud van teleurgestelde en gefrustreerde bieders als verliezers achter.”

Overheid moet de regie nemen
NVM-voorzitter Onno Hoes benadrukt dat de nieuwe cijfers opnieuw eerdere uitkomsten overtreffen. Het aanbod neemt steeds verder af en kopers doen wat ze kunnen om toch een woning te bemachtigen. Hoes is van mening dat er een belangrijke rol voor de politiek is weggelegd om de gekte op de woningmarkt te stoppen. “In deze markt stokt de doorstroming. Kopers willen eerst kunnen kopen voordat ze hun eigen huis durven verkopen. Hier roep ik de lokale-, provinciale- en rijksoverheid opnieuw op om de regie op de vastgoedmarkt te pakken en niet meer los te laten. Dan groeien we hopelijk de komende jaren weer door naar een stabiele markt waarbij onze makelaars hun klanten tevreden kunnen stellen en de erkenning krijgen die bij hun vakmanschap hoort”, aldus Hoes.

Bron: NVM