(Findinet) NVM: aantal transacties 17% gedaald

Het aantal woningtransacties ligt 17,2% lager dan een kwartaal eerder. De huizenprijzen daalden met 2,2%.

Een gemiddeld verkochte woning in Nederland kende een verkoopprijs van € 209.000

De gemiddelde woning werd dit kwartaal in 158 dagen verkocht. Dat blijkt uit de nieuwste, voorlopige kwartaalcijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).

De negatieve trend komt niet als een verrassing: kopers hebben afgewacht als gevolg van de onzekerheid rondom de toekomst van de woningmarkt en de verkiezingen in september. Voor het vierde kwartaal verwacht de NVM een tijdelijke opleving, omdat veel starters nog willen profiteren van de huidige hypotheekregels, die zoals het er nu naar uitziet vanaf 1 januari 2013 aanzienlijk minder gunstig worden.

NVM-voorzitter Ger Hukker: “De woningmarkt doet het onnodig slecht. Daarom doe ik een dringend beroep op de te formeren nieuwe regering om snel met stimulerende middelen voor de korte termijn en met duidelijkheid voor de lange termijn te komen. Anders raakt de markt volgend jaar in een winterslaap. Kopers en verkopers willen duidelijkheid én perspectief.”

Laagste aantal verkopen sinds begin crisis

Het aantal door NVM-makelaars verkochte woningen dit kwartaal komt uit op 18.664. Voor de totale markt gaat het naar schatting om 25.000 verkopen. Dat maakt dit kwartaal – samen met het 1ste kwartaal van 2012 – tot het slechtste kwartaal van de crisis tot nu toe. In vergelijking met het tweede kwartaal werden er 17% minder woningen verkocht.

Het derde kwartaal is altijd een relatief minder goed kwartaal: gemiddeld telt een derde kwartaal 5,4% minder transacties ten opzichte van het tweede kwartaal. Dat dit percentage nu slechter is, is voor een groot deel te wijten aan de onzekerheid over de toekomst van de woningmarkt, waardoor consumenten afwachten.

NVM-voorzitter Hukker: “De onzekerheid zorgt voor stagnering op de woningmarkt. Zowel kopers als verkopers nemen een afwachtende houding aan. Het tweede kwartaal kende bovendien een tijdelijke opleving, omdat kopers onzeker waren over het voortduren van het verlaagde overdrachtsbelastingtarief van 2% en voorsorteerden door te kopen. Die transacties mis je in het 3de kwartaal, waardoor dat er slechter uitziet.”

Dalende trend in verkoopprijzen zet door

De transactieprijzen zijn in het 3de kwartaal opnieuw gedaald. In een kwartaal tijd daalde de prijs van de gemiddeld verkochte woning met 2,2%. De prijsdaling onder appartementen was het afgelopen kwartaal het kleinst met een daling van 1,3%. In vergelijking met het 3de kwartaal van 2011 zakten de prijzen met 7,5%. De prijzen dalen daarmee harder dan in de eerste dip direct na het uitbreken van de crisis.

Zie ook de toelichting op video van Ger Hukker op de NVM-website