NVHP en UWV starten opleiding erkend hypothecair planner

NVHP start eigen beroepsopleiding erkend hypotheekadviseur
De eerste 21 kandidaten bij de aanvang van hun opleiding. - NVHP

Vorige week zijn de eerste 21 deelnemers gestart met een beroepsopleiding erkend hypothecair planner, ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) samen met het UWV en het leerwerkloket Amersfoort. Bij succes wordt het traject ook in andere delen van Nederland gestart.

Onder de leden van de NVHP zijn er meer dan 200 vacatures voor goed opgeleide Erkend Hypothecair Planners, die niet vervuld kunnen worden. Maaike Verhoef, lid van het Dagelijks Bestuur van de NVHP: “In de praktijk ontstaat dan al snel de situatie dat de ene onderneming een Erkend Hypothecair Planner bij een ander bedrijf gaat werven. Het probleem van de ene ondernemer is dan misschien opgelost maar de andere ondernemer krijgt er dan weer een probleem bij. De belangrijkste oplossing op dit moment is te zorgen dat er nieuwe instroom is van Erkend Hypothecair Planners.”

De kandidaten worden in 7 maanden opgeleid voor Wft Basis, Wft vermogen en Wft Hypotheken. Wanneer deze diploma’s zijn behaald wordt de opleiding voortgezet met de Leergang Hypothecair Planner. Ook deze wordt afgesloten met een examen, afgenomen door het Cito. Naast de opleiding gaat de NVHP voor de kandidaten bemiddelen bij het vinden van stages.

Bron: NVHP