NVHP: Breng hypotheekadvies kleine ondernemers onder Wft

NVHP: Breng hypotheekadvies voor kleine ondernemers onder Wft
© Pixabay

Advies en bemiddeling voor de financiering van zakelijk onroerend goed moet onder de Wet op het Financieel toezicht (Wft) komen te vallen, wanneer het om kleinere aankoopbedragen gaat. Dit zegt de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP. De beroepsvereniging wil zo zzp’ers en kleine ondernemers beter beschermen tegen malafide adviseurs.

Advies en bemiddeling bij de aankoop van particuliere woningen valt onder de reikwijdte van de Wft. Maar advies en bemiddeling bij de financiering van zakelijk onroerend goed valt er volledig buiten. Het gaat dan om ondernemers die ten behoeve van hun bedrijfsactiviteiten het eigendom van een gebouw willen financieren. Bijvoorbeeld een kantoor, praktijkruimte, werkplaats, opslagruimte, etc.

Aantal zzp’ers fors gestegen
Omdat het aantal zzp’ers de afgelopen decennia fors is gestegen, loopt de wetgever nu achter op de maatschappelijke werkelijkheid, vindt de NVHP. Secretaris Maaike Verhoef: “Natuurlijk is er alle begrip voor het feit dat, bij de invoering van de Wft in 2006, de toenmalige wetgever niet de ambitie had om zich te gaan bemoeien met hoe een multinational haar hoofdkantoor op de Zuidas van Amsterdam gaat financieren, maar ondernemers die meer het karakter hebben van een particulier, en in dat kader advies en bemiddeling vragen bij de financiering van hun bedrijfsruimten, waarbij het vaak gaat om financieringen van onder de 1,5 miljoen euro, zouden net als particulieren aanspraak moeten kunnen maken op de borging van een goed advies- en bemiddelingstraject.”

Bij advies dat onder de Wft valt hoort o.a.: AFM-vergunningplicht, deskundigheidsnormen en een provisieverbod voor de adviseur, leennormen voor de koper, en bevoegdheid van het Kifid bij klachten.

Niet vanuit klantbelang
Verhoef: “We zien dat banken zich uit allerlei steden en dorpen terugtrekken en lokale ondernemers daardoor voor de financiering van hun bedrijfsruimte zich meer openstellen voor adviezen van niet-bancaire adviseurs. Het ontbreken van elk wettelijk toezicht op dat gebied trekt daardoor partijen aan die niet vanuit primair klantbelang deze markt gaan betreden.”

NVHP bepleit daarom dat advies en bemiddeling met betrekking tot financiering zakelijk onroerend goed tot bijvoorbeeld 2 miljoen euro onder dezelfde wettelijke eisen komt te vallen als particuliere hypotheken en dat ook het Kifid zich voor dat segment bevoegd verklaart.