NN Group neemt Poolse en Griekse tak MetLife over

Nationale Nederlanden Group neemt Europese bedrijfsactiviteiten van de Amerikaanse verzekeraar MetLife over. Het gaat om levensverzekeringen en pensioenen in Polen en Griekenland en daarnaast ongevallen- en gezondheidsverzekeringen in Griekenland. Dit maakt de verzekeraar vandaag bekend. Met de overname is een bedrag van 584 miljoen euro gemoeid.

David Knibbe, CEO van NN Group: “Strategisch en financieel is dit een unieke kans voor NN om waarde te vergroten en onze leidende posities in deze markten te consolideren. De overname zal schaalvergroting en groeimogelijkheden bieden en diversificatie in leven en bescherming stimuleren in markten met een lage verzekeringspenetratie. Met onze NN-activiteiten in Griekenland sinds 1980 en in Polen sinds 1994, kennen en begrijpen we deze markten goed. De activiteiten van MetLife sluiten goed aan bij de onze, met een culturele fit en een gespiegeld bedrijfsmodel, waardoor een soepele integratie mogelijk is.”

Verdubbeling klantenbestand
De overname zal het totale klantenbestand van NN in Polen en Griekenland bijna verdubbelen en moet daarnaast een sterk platform creëren voor toekomstige groei, met potentieel voor kostensynergieën. In Polen zal het marktaandeel van NN in leven toenemen van 8 tot 12%. In Griekenland zal de transactie van NN een toonaangevende levensverzekeringsmaatschappij maken, met een gecombineerd marktaandeel van 31% in leven en gezondheid en een algemeen marktaandeel van 18%.

De transactie zal worden gefinancierd door een combinatie van contant kapitaal bij de holding en ongeveer EUR 100 miljoen aan lokaal overtollig kapitaal. Het dividendbeleid en het aandeleninkoopprogramma van NN worden niet beïnvloed. De afronding van de transactie is afhankelijk van het verkrijgen van de nodige goedkeuringen van regelgevende instanties en mededingingsautoriteiten en wordt verwacht in de eerste helft van 2022.

Bron: NN Group