NVGA: uitbesteding maakt risico’s juist transparant

copyright Pixabay

Het uitbesteden van bedrijfsprocessen aan huisvolmachten en serviceproviders zorgt niet voor meer maar voor minder risico’s.

Dat stelt de koepelorganisatie van volmachtkantoren NVGA in reactie op het door DNB aangekondigde onderzoek naar deze uitbesteding. DNB zegt een bovenmatige concentratie van activiteiten bij deze derde partijen te vrezen, en wil daarom de risicobeheersing op dit terrein in kaart brengen. De NVGA vindt dat juist het tegendeel waar is. ‘Uitbesteding van bedrijfsprocessen aan serviceproviders of huisvolmachten zal bijdragen aan een vergaande transparantie van risico’s’, aldus de koepelorganisatie.

Volgens de NVGA gaat de toename van volmachtactiviteiten gepaard met een zorgvuldig proces van risicobeheersing, een traject waarin de NVGA naar eigen zeggen veel tijd en geld investeert. Sinds begin dit jaar is er een nieuw normenkader geïntroduceerd, tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen de NVGA en het Verbond van Verzekeraars. Het Werkprogramma Risicobeheersing Volmachten kan al voor dit jaar als auditinstrument worden gebruikt, stelt de NVGA in een verklaring. ‘Onderwerpen als PARP, Klantbelang Centraal, Risicobeheersing en Datakwaliteit hebben hierin een prominente plaats gekregen. In de nieuwe versie van de Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht is dit nieuwe normenkader verankerd.’