Allianz: claims van meer dan €1 mrd steeds gebruikelijker

copyright Pixabay

In de markt voor zakelijke verzekeringen stijgt de kans op hogere en meer complexe claims als gevolg van bedrijfsaansprakelijkheid, ‘product-recalls’ en milieu-incidenten.

Dat blijkt uit een rapport van Allianz Global Corporate & Specialty, dat vorige week verscheen. Volgens het rapport krijgen grote ondernemingen te maken met stijgende aansprakelijkheidsverliezen rond milieu, cyber en product mankementen, waarbij laatstgenoemde nog het risico van een terugroepactie komt. Allianz verwacht dat schades van meer dan €1 mrd steeds gebruikelijker worden en niet meer alleen zijn voorbehouden aan de VS en Europa. Daarnaast voorziet Allianz nieuwe aansprakelijkheidsexposures ontstaan door nieuwe disruptieve technologieën zoals het internet der dingen, zelfrijdende auto’s en 3d-printing, en door de deeleconomie. Daarmee nemen deze risico’s de plaats in van claims ‘van de werkvloer’, bijvoorbeeld door ongelukken in een bedrijfshal. De risico’s hiervan zijn afgenomen door betere veiligheidsvoorschriften en risk management.

In het rapport analyseerde Allianz 100.000 bedrijfsaanpsrakelijkheids claims uit meer dan 100 landen met een waarde van €8,9 mrd. Volgens de analyse komt 80% van deze totale schade uit tien oorzaken. Daarvan is schade als gevolg van productmankementen en terugroepacties het belangrijkst (23%). Bijna net zo groot, maar minder groot dan voorgaande jaren, betreft de schade uit botsingen en crashes (22%). Ook ‘human error’ blijkt een belangrijke schadepost (19%), bijvoorbeeld door ongelukken met machines en tijdens transport en door verwondingen. Andere oorzaken zijn onder meer schade door aardbeving/storm, water en brandschade, milieuschade en vandalisme/terrorisme.

Verder is ongeveer twee procent van alle claims ‘dier-gerelateerd’, vooral in de VS. Het belangrijkste schadebeest is het hert, vanwege de vele botsingen van motorrijtuigen met herten. Daarnaast zijn de bedwantsen in opkomst, vanwege het toenemende aantal claims van klanten die in een hotel zijn gebeten door dit insect.