NVA – lid Uri Coronel overleden

Vaar wel Uri Coronel

Op maandag 18 juli jl. is –  geheel onverwachts – op 69-jarige leeftijd, alleskunner Uri Coronel overleden.

Uri en ondergetekende leerden elkaar kennen in de jaren rond 1970 toen wij beiden bij onze vaders in de zaak aan de slag gingen. Hij bij de firma Is Franco Mendes dat later is gefuseerd met Bekouw Mijnssen/ Bekouw Mendes > Alexander & Alexander > Rollins Hudig Hall en uiteindelijk AON) en ik bij Lugt Sobbe & Co (later Eurolloyd) ook een familiebedrijf.

Uri Coronel is vrijwel zijn gehele werkzame leven ook als bestuurslid actief geweest in de verzekeringsbranche.
Zelf heb ik hem meegemaakt als bestuurslid van de Vereniging van Makelaars in Assurantiën ter Beurse van Amsterdam en Rotterdam.
Nadat deze vereniging was opgegaan in de NVA, was hij ook daar vele jaren te vinden als bestuurslid en heeft hij menig conflict in goede banen weten te geleiden.
Maar ook binnen het kader van de Assurantiebeurs was Uri doorgaans achter de bestuurstafel te vinden van de VNAB of de sectie Beursmakelaars VNAB.

Met zijn heengaan verliest Nederland een pleitbezorger voor harmonie en samenwerking.
Niet alleen de verzekeringsbedrijfstak heeft dat mogen ervaren, maar ook in bredere kring. Zo was hij voorzitter van VNO/NCW regio Amsterdam voorzitter van Ajax en van harte betrokken bij de renovatie van Artis.