Nulmeting door AFM levert 160.000 klachten over verzekeringen op

Nulmeting door AFM levert 160.000 klachten over verzekeringen op
© Pixabay

In 2018 zijn over verzekeraars 160.000 unieke klachten ingediend. Dit meldt de Autoriteit Financiële Markten (AFM), die een klachtenuitvraag heeft gehouden onder de in totaal 178 aanbieders van verzekeringen. Deze eerste rapportage is een nulmeting, waardoor het nog niet mogelijk is trends en ontwikkelingen te laten zien.

Het merendeel (90%) van alle 160.000 unieke klachten bleek afkomstig van 20 van de 178 verzekeraars, die qua premieomvang en aantal polissen de grootste van alle marktpartijen zijn. Bijna de helft van het aantal gerapporteerde klachten was afkomstig uit de (grootste) deelmarkt zorg, met 75.000 klachten. Daarna volgen de deelmarkten schade (58.000 klachten) en leven (27.000 klachten). Voor alle deelmarkten valt het hoogste percentage klachten in de categorie ‘dienstverlening in de beheerfase’.

De AFM vraagt verzekeraars vanaf nu elk jaar om informatie over lopende, ontvangen en afgesloten klachten te rapporteren. Dat betreft aanbieders van verzekeringen met een Nederlandse vergunning en buitenlandse aanbieders met een bijkantoor in Nederland. De opgevraagde informatie betreft onder meer looptijd, soort product, soort klant en de hoofdoorzaak van klachten. De opbouw van de uitvraag is granulair, wat betekent dat de aanbieder per klacht rapporteert.

De klachtenrapportage geeft het aantal geregistreerde klachten per fase van de dienstverlening weer. De rapportage zegt niets over of een klacht gegrond was en hoe deze is afgehandeld.

Met de rapportage wil de AFM haar toezicht efficiënter en effectiever te maken. Daarnaast deelt de AFM de (geaggregeerde) data met de Europese pensioen- en verzekeraarstoezichthouder EIOPA voor het jaarlijkse Consumer Trends Report.

Bron: AFM

 

GEEN REACTIES