No cure no pay-advocaten richten pijlen op pensioenverzekeraars

Intermediair toont nakoming zorgplicht aan, maar is traag met verstrekken klantdossier
© Pixabay

Deelnemers aan pensioenregelingen waar een overgang heeft plaatsgevonden van DB naar DC hebben mogelijk recht op verliescompensatie, vindt de stichting ‘Claim uw Pensioenverlies’.

De stichting is een initiatief van het Nederlands Pensioenbureau Legal in samenwerking met een aantal advocatenkantoren en een partij voor procesfinanciering. Volgens de stichting hebben deelnemers als gevolg van een overgang van een DB-regeling naar een premieregeling (DC) verliezen opgelopen vanwege de lage rente, lagere beleggingsopbrengsten en de langere levensverwachting. Het juridische pijnpunt is volgens de stichting dat de risico’s van de overgang indertijd niet goed zijn gecommuniceerd aan de deelnemers door werkgevers of door pensioenverzekeraars of pensioenadviseurs.

De (vermeend) gebrekkige communicatie is volgens de stichting een belangrijk wapen om het mogelijke pensioenverlies te verhalen bij werkgever, verzekeraar of adviseur. Deelnemers die zich gedupeerd voelen, kunnen op de website van ‘Claim uw pensioenverlies’ hun verlies berekenen en zich aanmelden voor een procedure. De juristen bekijken vervolgens of de claim kansrijk is en stappen dan op no cure no pay-basis naar de rechter. Interessant is dat de werkgever zich bij de (voormalige) werknemers kan aansluiten om zo aansprakelijkheid te ontlopen.

Opmerkelijk is dat de stichting het Kifid links laat liggen. En dat terwijl het klachteninstituut uitspraken doet naar aanleiding van (de advisering over) een overgang van een DB- naar een DC-regeling.