NN vijfde geldverstrekker die aansluit bij Skydoo

Skydoo toetst de hypotheekaanvraag, maakt een digitale analyse, controleert alle relevante dossierstukken en koppelt binnen enkele minuten terug.

Na Aegon, SNS Bank, BLG en SNS Huisselectie maakt nu ook Nationale-Nederlanden gebruik van Skydoo.

Hiermee maakt Nationale-Nederlanden een volgende stap in het digitaliseren van haar hypotheekprocessen. Het aanvragen, offreren en accepteren van hypotheken wordt voor klanten en adviseurs efficiënter, sneller en transparanter. De maatschappij start met een kleine groep intermediairs, om de nieuwe werkwijze nauwlettend te kunnen monitoren. Vervolgens sluit Nationale-Nederlanden haar distributiepartners gefaseerd verder aan.

Skydoo is een applicatie die zich richt op het faciliteren van een optimaal, digitaal en intelligent proces tussen geldverstrekker(s) en tussenpersonen. Dit proces bestaat uit aanvraagtoetsing en -screening, digitale analyse en controle van alle relevante dossierstukken en informatievoorziening rondom de aanvraag van het hypotheekproduct.

Skydoo en HDN

Skydoo versnelt en verbetert het proces van hypotheken tussen intermediair en geldverstrekker. De adviseur blijft werken met het HDN-gecertificeerde adviespakket. De HDN-aanvraag wordt door Skydoo beoordeeld inclusief BKR toetsing en alle relevante acceptatiecriteria. Adviseurs kunnen de dossierstukken eenvoudig uploaden Deze worden dan automatisch gelezen en gecontroleerd door Skydoo en binnen enkele minuten vindt een terugkoppeling plaats. waardoor de aanvrager in zeer korte tijd weet waaraan hij toe is. Vrijwel alle denkbare documenten worden digitaal door Skydoo verwerkt, zoals zelfs een echtscheidingsconvenant of een verblijfsvergunning.

Veel hypotheekadviseurs maken gebruik van het standaardproces van HDN. Hij stuurt vanuit zijn adviespakket het aanvraagformulier via HDN naar de midoffice van de bank. Via HDN worden ook de offertes, statusberichten en documentberichten verstuurd.

Als de adviseur zich aansluit bij Skydoo dan wordt in zijn HDN aansluiting een plug geïnstalleerd, waardoor HDN de hypotheekaanvraag niet rechtstreeks naar de geldverstrekker stuurt, maar naar Skydoo.

Skydoo verrijkt de aanvraag en/of beoordeelt de documenten en verstuurt de aanvraag (wederom via de HDN lijn) door naar de geldverstrekker. Hierdoor heeft de geldverstrekker dus geen extra koppelingen nodig; de HDN verbinding ligt er al en wordt door Skydoo dus ook gebruikt.

Onder verrijking van de aanvraag wordt verstaan: het toevoegen en beoordelen van verschillende broninformatie – de digitaal verwerkte documenten -, en de business rules van de betreffende geldverstrekker .

Door middel van een HDN Statusbericht wordt de adviseur direct geïnformeerd of de aanvraag goed is ontvangen.

Via dezelfde (HDN/Skydoo) weg terug stuurt de geldverstrekker de offerte naar de adviseur.

HDN DARTS functioneert als poortwachter, zodat de geldverstrekker zelf kan bepalen welke adviseurs wel en niet via Skydoo met de geldverstrekker mogen/kunnen communiceren. Dit bepaalt Skydoo dus niet.